Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Ikke kast deg ut i sosiale medier før bedriften føler seg klar
Før virksomheten kan ta i bruk sosiale medier må de interne retningslinjene og kontrollmekanismene være avklart.
I startfasen kan aktiviteten på de sosiale mediene virke nokså laber. Ett godt råd her er å ikke gå for hardt ut. Test heller først ut de forskjellige plattformene og funksjonene først, og sats på en jevn stigningskurve av trafikk som følger siden/kanalen på grunn av godt innhold.
I prinsippet er det gratis å ta i bruk sosiale medier, men skal man bruke de riktig vil dette være tid- og ressurskrevende. Av den grunn er det viktig at virksomheten kartlegger sine egne ressurser internt og bestemmer seg for hvor store ressurser man er villig til å bruke på sosial markedsføring.
Akkurat som hvilken som helst annen markedskommunikasjon, må også sosiale og virale markedsføringskampanjer utformes nøye og styres aktivt for å bli vellykket (Kalyanam, Mcintyre og Masoni, 2007; Kaplan og Hainlein, 2011).
Ikke tenk at du skal skapes noe bra i de sosiale mediene. Først må du ha en god idé, før du kan bruke sosiale medier som kanal, hvis de egner seg.
Idéen er i fokus når vi tenker sosial markedsføring, ikke verktøyet. I startfasen er det viktig at den daglige og langsiktige driften av aktivitetene fungerer, før man i det hele tatt vurderer å kjøre en kampanje.
Et rammeverket for en planleggingsprosess for sosial- og viral markedsføring kan deles opp i følgende faser:
Fase 1: Situasjonsanalyse
Fase 2: Valg av mål
Fase 3: Målgruppe definisjon
Fase 4: Strategi og publiseringsplan
Fase 5: Valg og utforming av budskap og verktøy
Fase 6: Implementering
Fase 7: Styring og kontroll
I de påfølgende seks artiklene vil jeg gå igjennom denne planleggingsprosessen steg for steg for å gi deg mer kjøtt på benet.
Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring