Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 8 av 28 artikler om Viral markedsføring

Lesetid (240 ord/min): 2 minutter

Ikke kast deg ut i sosiale medier før bedriften føler seg klar

Sosiale medierFør virksomheten kan ta i bruk sosiale medier må de interne retningslinjene og kontrollmekanismene være avklart.

I startfasen kan aktiviteten på de sosiale mediene virke nokså laber. Ett godt råd her er å ikke gå for hardt ut. Test heller først ut de forskjellige plattformene og funksjonene først, og sats på en jevn stigningskurve av trafikk som følger siden/kanalen på grunn av godt innhold.

I prinsippet er det gratis å ta i bruk sosiale medier, men skal man bruke de riktig vil dette være tid- og ressurskrevende. Av den grunn er det viktig at virksomheten kartlegger sine egne ressurser internt og bestemmer seg for hvor store ressurser man er villig til å bruke på sosial markedsføring.

Akkurat som hvilken som helst annen markedskommunikasjon, må også sosiale og virale markedsføringskampanjer utformes nøye og styres aktivt for å bli vellykket (Kalyanam, Mcintyre og Masoni, 2007; Kaplan og Hainlein, 2011).

Ikke tenk at du skal skapes noe bra i de sosiale mediene. Først må du ha en god idé, før du kan bruke sosiale medier som kanal, hvis de egner seg.

Idéen er i fokus når vi tenker sosial markedsføring, ikke verktøyet. I startfasen er det viktig at den daglige og langsiktige driften av aktivitetene fungerer, før man i det hele tatt vurderer å kjøre en kampanje.

Et rammeverket for en planleggingsprosess for sosial- og viral markedsføring kan deles opp i følgende faser:

Fase 1: Situasjonsanalyse

Fase 2: Valg av mål

Fase 3: Målgruppe definisjon

Fase 4: Strategi og publiseringsplan

Fase 5: Valg og utforming av budskap og verktøy

Fase 6: Implementering

Fase 7: Styring og kontroll

I de påfølgende seks artiklene vil jeg gå igjennom denne planleggingsprosessen steg for steg for å gi deg mer kjøtt på benet.

Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Viral markedsføring
  • To-steg hypotesen (Word Of Mouth / “jungeltelegrafen”)
  • Opinionsleder (influenser)
  • Influenser og influencer marketing
  • Den virale spredningsprosessen
  • Positive og negative sider ved viral markedsføring
  • Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?
  • Sosial- og viral markedsplanlegging
  • Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse
  • Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe
  • The Social Technographics Profile
  • Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål
  • Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy
  • Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering
  • Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi et innlegg?
  • Deling drives av vårt behov for nyheter og underholdning
  • FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori
  • Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen
  • Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring
  • Avsenderens betydning for delingsfrekvensen
  • Oppfordr til deling og gjør det enkelt å dele
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.