Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
For at en viral strategi skal bli vellykket er det fem hovedkriterier som må tilfredsstilles.
Innholdsfortegnelse
Ide
Først og fremst må vi ha noe å starte med, altså en idé som vi ønsker skal spre seg som en pest. Ideen er dermed det grunnleggende kriteriet for å kunne sette i gang en viral effekt. Det viktigste for ideen er at mottakerne må forstå budskapet i den.
Forståelse
Forståelsen av en idé bygger igjen på tre underliggende kriterier.
For det første må den vekke nysgjerrigheten til mottakeren, ved at han eller henne får en eller annen form for reaksjon. De mest effektive reaksjonene vi kan spille på er humor, mystikk eller spenning. Videre må mottakerne ha en forståelse av idéområdet. I tillegg vil den få bedre gjennomslag dersom mottaker stoler på eller respekterer avsenderen.
Ønske
Et annet kritere som må oppfylles er at de som har mottatt og forstått en idé, selv ønsker at den skal bli spredd videre. Ønsker de selv ikke at budskapet skal bli spredd vil de ikke spre budskapet selv og ingen viral effekt oppstår. Det er derfor viktig å snakke om noe folk bryr seg om, noe folk finner interessant og av verdi for sine sosiale omgivelser. Dette kan være forhold som fremstår som nyheter, humor, spenning, mystikk og lignende.
Et godt eksempel på bruk av humor i viral markedsføring finner vi i Procter & Gamble sin reposisjoneringskampanje for merkevaren Old Spice. Kampanjen består av mange korte, morsomme filmer beregnet på deling. Filmene hadde når jeg skrev denne artikkelen nådd over 40 millioner visninger på YouTube.
For at mottaker skal ha et ønske om å dele ideen videre, er humor den verdien som er lettest å spille på. Fordi det er helt opp til hver enkelt mottaker å spre ideen videre, er det selve innholdet som må være interessant og verdifullt.
Sosial tilhørighet og makt
Et annet kriterium som må oppfylles for å oppnå en viral effekt er at budskapet spiller på sosial tilhørighet og makt. Med dette menes at de som mottar budskapet selv tro at de vil styrke deres sosiale makt (omdømme, inntekt, vennskap) eller deres trygghet ved å spre dette budskapet.
Innsats
Til sist må den innsatsen som er nødvendig for å spre budskapet være mindre enn fordelene det gir å spre det. Konkurranser kan også fungere bra dersom deltakelse krever at deltakeren må dele innhold. Slike konkurranser kan bli sett på som en fordel, og da spesielt hvis man har noen intensiver på toppen, som å vinne relevante premier. Men konkurranser er ofte løsningen når man mislykkes viralt, og kan ses på som en siste utvei for å sette i gang en viral strategi.
For markedsførere som ønsker å utforske potensialet i viral markedsføring, er det viktig å stille seg følgende spørsmål:
- Hvem kan jeg nå fram til med min kommunikasjon, hvis jeg bruker virale markedsføringsteknikker?
- Hvem kan hjelpe meg med å spre min kommunikasjon?
- Hvordan skal jeg utforme min kommunikasjon for at noen vil dele den med sine venner i sosiale medier?
En gyllen regel er at man må få trafikk fra flere steder på nettet, og ikke legge alle eggene i samme kurv
.