Hva er strategi O?
Strategi O er det motsatte av en Strategi E. Strategi O står for de organisatoriske verdier, og er en ”bottom –up” strategi som fokuserer på involvering og innovasjon nedenfra i organisasjonen. Ved å starte på gulvet og involvere alle vil flere synspunkter komme frem, noe som antas å øke kvaliteten på beslutningene som tas (Jacobsen, 2006). Ved at alle deltar i endringsprosessen og alles ideer blir hørt får alle et ”eierforhold” til endringsforslagene.
Strategiens formål er å utvikle og bygge organisasjonens menneskelige ressurser. Ledelsen prøver her å «vinne» medarbeidernes tillit og lojalitet slik at organisasjonen i fellesskap kan bli bedre i stand til å lede endringer.
Strategi O blir ofte trukket frem i forbindelse med organisasjons utviklingsprosesser (OU), hvor det gjerne er lange tidsperspektiver for endringsprosessen og hvor en kulturendring står sentralt i endringsprosessen. Denne strategien omtales derfor også ofte som en ”utdanningsstrategi”.