Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
The Social Technographics Profile er en modell for å kartlegge hvilke typer brukere av sosiale medier som er virksomhetens primære målgruppe.
Modellen illustrer en stige som består av syv grupper med forskjellige involveringsgrader i sosiale medier. Disse gruppene er:
- Skapere
- Samtaler
- Kritikere
- Samlere
- Joinere
- Tilskuere
- Innaktive
De som befinner seg øverst i stigen kalles skapere, dette er de som er mest aktive på de forskjellige nettsamfunnene og som aktivt ønsker å dele og bidra i form av ytringer, meninger og dele eventuelle lenker.
Det neste trinnet er Samtaler, disse oppdaterer statuser på sosiale nettverkssider. Nedenfor er kritikerne. Kritikerne deltar ofte i samtaler, diskusjoner og kommenterer på innhold. Disse reagerer på andres innlegg, og utgjør en av de største gruppene av brukere av sosiale medier.
Deretter kommer samlerne som tagger og organiserer informasjonen som blir lagt ut. Joinere er den neste gruppen, og er de som ofte blir en del av sosiale medier ofte fordi venner og bekjente er til stede på de ulike mediekanalene.
De nest nederste er tilskuerne, som ofte står på sidelinjen og observerer uten å bidra med noe selv. Det krever lite innsats å være en tilskuer, da man bare skal ta til seg det innholdet andre brukere skaper, derfor utgjør denne gruppen det største antallet av sosiale media brukere. Til slutt har vi de inaktive. Disse ser ikke poenget med sosiale medier og benytter det heller ikke, men er potensielle deltagere i fremtiden (Tuten og Solomon 2013, 75).
Ved å kjenne handlemåten til disse gruppene som finnes på de sosiale mediene, kan virksomheten tilpasse sin kommunikasjonstrategi til de aktuelle brukertypene.
Kilde:
- Tuten, Tracy L. og Michael R. Solomon. 2013. Social media marketing. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education