
Konkurransefortrinn
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterKonkurransefortrinn er unike egenskaper ved et verditilbud som konkurrentene ikke har og som kundene oppfatter som viktige ved kjøp.
Hva er et konkurransefortrinn, hvorfor er dem viktige og hvordan gå frem for å skape dem? I denne artikkelserien finner du svarene.
Lesetid (240 ord/min): 9 minutterKonkurransefortrinn er unike egenskaper ved et verditilbud som konkurrentene ikke har og som kundene oppfatter som viktige ved kjøp.
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterHvilke forhold ved konkurrentene er det viktig å kartlegge i en analyse av virksomhetens eksterne arbeidsbetingelser, og hvorfor er det viktig å inkludere disse forholdene i enhver konkurrentanalyse?
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterRessurs er en kilde til forsyninger som kan anvendes i en prosess til å skape verdier
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterEffekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurseller en kompetanse som gir en virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterIdentifisering av de strategiske ressursene og evnene virksomheten har, for så å se på hvordan disse ressursene og evnene kan gjøres om til varige konkurransefortrinn
Lesetid (240 ord/min): 6 minutterEn nyttig modell for å analysere ressursene er VRIO-analysen. VRIO er en forkortelse for valuable, rare, imitable and organized.
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterEt selskap kan oppnå konkurransefortrinn gjennom ulike kombinasjoner av overlegen kostnadsstruktur, -innovasjon, -kvalitet og -kundeorientering
Lesetid (240 ord/min): 14 minutterEn analyse av bedriftens omgivelser på et bransjenivå, og bygger på tesen om at konkurransefortrinn oppnås ved å posisjonere seg overfor de 5 konkurransekreftene på bestemte måter.
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterTre generiske forretningsstrategier (Prospector, Defender og Analyser) og en ikke så suksessfull (Reactor) som de fleste virksomheter benytter seg av.
Lesetid (240 ord/min): 7 minutterPorter sine 3 generiske strategier for å skape varige konkurransefortrinn for en virksomhet i et marked.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterÅ være kostnadsleder betyr ikke at virksomheten er de som selger de rimeligste produktene, men at man etablerer seg som den tilbyderen med de laveste totalkostnadene i bransjen – i forhold til størrelsen.
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterDifferensiere seg fra konkurrentene på viktige unikhetsdrivere for kunden
Lesetid (240 ord/min): 3 minutterBruk av fokuseringstrategi og satse på en unikhetsdriver som gir virksomheten unik og varig konkurransefortrinn.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterTeknologiske fortrinn er idag en av de viktigste varige konkurransefortrinnene en bedrift kan ha. For at vi skal kunne snakke om å ha et teknologisk fortrinn må vi besitte:
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterSkal en virksomhet lykkes med å gjøre kunnskap til et varig konkurransefortrinn må virksomheten ta ibruk og prioritere kunnskapsledelse og bygging av en lærende organisasjon.
Lesetid (240 ord/min): < 1 minutterå oppnå konkurransefortrinn gjennom å ha en unik verdiskapningsprosess
Lesetid (240 ord/min): 5 minutterEt etterretningsystem som samler inn forretningkritisk informasjon som skal gjøre folk i stand til å treffe bedre beslutninger på bakgrunn av data.
Lesetid (240 ord/min): 2 minutterÅ blokkere konkurrentene ute fra dominerende salgs- og distribusjonskanaler
Lesetid (240 ord/min): 13 minutterOmdømme er den oppfatning folk har til et merke, eller rettere sagt hvilke assosiasjoner de har til en merkevare (bedrift).
Lesetid (240 ord/min): 4 minutterTjenesteutsetting kan i seg selv ikke skape konkurransefortrinn, men tjenesteutsetting kan være med på å forbedre virksomhetens eksisterende konkurransefortrinn