Lesetid (240 ord/min): 3 minutter
Som et resultat av digitaliseringen av samfunnet og paradigmeskiftet fra analoge til digitale signaler har digital markedsføring fått en stadig viktigere rolle i virksomhetens markedsføring. Vi har idag fått et klart skille mellom tradisjonell- og digital markedsføring.
Modellen over viser noen av forholdene som skiller direkte markedsføring fra tradisjonell markedsføring. La oss se litt nærmere på noen av disse forholdene.
Innholdsfortegnelse
Aktivitetsstyring
Mens tradisjonell markedsføring er basert på markedsplanlegging er digital markedsføring databasestyrt. Digital markedsføring kan derfor ikke kan benytte seg av den samme påvirknings- og kommunikasjonsformen som tradisjonell markedsføring.
Påvirkningsform
Ettersom databasestyrt markedsføring er mer personlig og målrettet enn tradisjonell markedsplanlegging benytter digital markedsføring seg av målgruppestyrt og personlig kommunikasjon istedenfor massekommunikasjon som kjennetegner tradisjonell markedsføring.
Kommunikasjonsform
Påvirkningsformen gjør at digital markedsføring er basert på toveis kommunikasjons i motsetning til tradisjonell markedsføring som normalt er basert på enveiskommunikasjon.
Viktige kjennetegn
Markedsføringen går bort fra: | Markedsføringen snur seg mot: |
Ukjente kundeemner og kunder | Kjente/identifiserte kundeemner og kunder |
Drevet av kreativitet | Drevet av resultatet |
Segment/massepåvirkning | Individuell og nisje påvirkning |
Vinne “diplomer” | Vinne, beholde og beskytte kunder |
Monolog | Dialog med individer |
Bombardere markedet | Bygge partnerskap |
Passive kunder | Aktive kunder (involverte kunder) |
Tradisjonell reklame | Integrert markedsføring |
USP (unike salgs poeng) | Resultat og verdiopplevelser |
Singel-kanal distribusjon | Flere kanaler (allianser) |
Denne dreiningen har medført at dagens selgere ikke lengre fremstår som “selgere“, men som “markedsførere” og “rådgivere“.
Kunden skal finne bedriften istedenfor at bedriften skal finner kunden
Tradisjonell markedsføring benytter seg stort seg av en push-strategi, hvor målet med markedsføringen er å finne nye kundeemner og kunder til virksomheten. Dette skiller seg dramatisk fra digital markedsføring som stort sett benytter seg av en pull-strategi, hvor målet med markedsføringen er å få kundene til å finne virksomheten. Vi har derfor fått en dreining, hvor målet er at kunden skal finne virksomheten istedenfor at virksomheten skal finne kunden.
Les mer: Push- og pull-strategi
Resultatet kan måles direkte
Den største forskjellen mellom tradisjonell og digital markedsføring er kanskje at vi kan måle resultatet direkte når vi gjennomfører en direkte markedsføringskampanje, mens vi sjelden kan måle resultatet dirkete når vi snakker om tradisjonell markedsføring.
Målrettet markedsføring
Siden digital markedsføring er databasestyrt og utformet slik at kampanjen skal gi umiddelbar respons er digital markedsføring mer målrettet enn tradisjonell markedsføring som henvender seg seg til bredere grupper istedenfor til enkeltindivider.
Muligheter til å justere kampanjen underveis
I motsetning til tradisjonell markedsføring gir digital markedsføring deg muligheten til å gjøre justeringer underveis i en kampanje. Du kan når som helst endre eller sette annonser på pause, eller justere utseende og innholdet på nettsiden og sosiale medier. Hvis én annonse med et spesifikt budskap er svært effektiv, kan du raskt og enkelt endre de andre annonsene til å ha samme budskap. Ved tradisjonell markedsføring er ikke friheten like stor. Er reklamefilmen laget eller avvis annonsen trykt kan du ikke endre skrivefeilen eller bytte ut bildet.
Full kontroll over budsjettet og tid
Tradisjonell markedsføring kan være svært kostbart og du må bestille annonse plassen, reklamefilmen, radio-spotten og plakatene i god tid i forveien.
Ved digitale annonser kan du bestemme hvor mye du er villig til å bruke per dag/måned, og du kan justere summen underveis. Du kan også bestemme nøyaktig når annonsen skal vises ovenfor hvem. Denne muligheten har du sjelden i de tradisjonelle mediene.
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring