Key Account Management

Key Account Management (KAM)

Denne artikkelen er del 1 av 26 artikler i om Key Account Management

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterKey Account Management (KAM) er i utgangspunktet en stillingsbeskrivelse for personer som jobber med bedriftens viktigste kunder.

shake-hands

Key Account Manager

Denne artikkelen er del 3 av 26 artikler i om Key Account Management

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterKey Account Management (KAM) er i utgangspunktet en stillingsbeskrivelse for personer som jobber med virksomhetens viktigste kunder

kam

Krav til en Key Account Manager

Denne artikkelen er del 4 av 26 artikler i om Key Account Management

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterÅ utvikle og beholde relasjoner til nøkkelkundene er en utfordrende og kontinuerlig prosess. En nøkkelkunde har verdi ut over det rent økonomiske, og må derfor behandles på en annen måte enn de mindre kundene.

Gruppe mennesker

Organisering av Key Account Management funksjonen

Denne artikkelen er del 7 av 20 artikler i om Salgsledelse

Denne artikkelen er del 5 av 26 artikler i om Key Account Management

Denne artikkelen er del 6 av 6 artikler i om Organisering av markedsføring funksjonen

Lesetid (240 ord/min): 11 minutterMange organisasjoner har i dag ingen organisatorisk struktur for håndtering av sine nøkkelkunder. En av grunnene til dette kan være at man har dyktige selgere som administrerer og tar seg av denne håndteringen.

Venner

Kunderelasjon

Denne artikkelen er del 5 av 27 artikler i om Relasjonsmarkedsføring

Denne artikkelen er del 7 av 26 artikler i om Key Account Management

Denne artikkelen er del 10 av 34 artikler i om Forretningsmodell

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterKunderelasjoner handler om forholdet bedriften og kunden har opparbeidet seg over tid gjennom relasjonsbygging og kundetilfredshet

relasjonsbygging

Relasjonsbygging

Denne artikkelen er del 6 av 27 artikler i om Relasjonsmarkedsføring

Denne artikkelen er del 8 av 26 artikler i om Key Account Management

Denne artikkelen er del 6 av 16 artikler i om Nettverksbygging

Lesetid (240 ord/min): 11 minutterTillit er den viktigste grunnverdien for ethvert menneske og en forutsetning for å kunne lede eller påvirke noen. Mangler tilliten vil ethvert forsøk på å lede og påvirke noen til å treffe en beslutning mislykkes.

Nettverksbygging

Denne artikkelen er del 7 av 27 artikler i om Relasjonsmarkedsføring

Denne artikkelen er del 9 av 26 artikler i om Key Account Management

Denne artikkelen er del 4 av 6 artikler i om Politisk ledelse

Denne artikkelen er del 5 av 5 artikler i om Human Resource Management

Denne artikkelen er del 5 av 16 artikler i om Nettverksbygging

Denne artikkelen er del 3 av 10 artikler i om Partner fasen

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterNettverk er de usynlige stier mellom mennesker og organisasjoner som gjør at vi kan samhandle for å oppnå en større hensikt enn vi makter alene.

kundeservice

Hva skaper kundelojalitet?

Denne artikkelen er del 21 av 27 artikler i om Relasjonsmarkedsføring

Denne artikkelen er del 14 av 26 artikler i om Key Account Management

Lesetid (240 ord/min): 9 minutterKundetilfredshet er det mest brukte argumentet på hva som skaper kundelojalitet. Flere forskere hevder derimot at det finnes andre faktorer enn tilfredshet som skaper lojale kunder.

ABC analyse (kundeanalyse av lønnsomhet)

Denne artikkelen er del 11 av 27 artikler i om Relasjonsmarkedsføring

Denne artikkelen er del 19 av 26 artikler i om Key Account Management

Denne artikkelen er del 11 av 19 artikler i om Salgsplanlegging

Denne artikkelen er del 12 av 15 artikler i om Analyseteknikker for interne arbeidsbetingelser

Denne artikkelen er del 9 av 18 artikler i om Målgruppe

Lesetid (240 ord/min): 8 minutterKundeanalysens mål er å skille de interessante kundeemnene fra de uinteressante.

regnskap

Valg og prioritering av nøkkelkunder (A-kundene)

Denne artikkelen er del 12 av 27 artikler i om Relasjonsmarkedsføring

Denne artikkelen er del 20 av 26 artikler i om Key Account Management

Denne artikkelen er del 13 av 19 artikler i om Salgsplanlegging

Denne artikkelen er del 10 av 18 artikler i om Målgruppe

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterFør det er mulig å bestemme seg for hvilke kunder som skal bli plukket ut og prioritert som nøkkelkunder, dvs. som A-kunder, må vi alltid gjennomføre grundige regnskapsanalyser

Nøkkelkundeanalyse

Denne artikkelen er del 21 av 26 artikler i om Key Account Management

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterEn kundeanalyse av alle nøkkelkundens muligheter for å finne ut hvordan et samarbeid med denne kunden kan gi best mulig resultat for begge parter.

Mål

Utvikle nøkkelkundemål

Denne artikkelen er del 23 av 26 artikler i om Key Account Management

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterNøkkelkundemålene skal fortelle oss hva vi ønsker å oppnå med kundekontakten og gir dermed Key Account Manageren en fastsatt kurs å jobbe etter.

ressurser

Sikre interne ressurser

Denne artikkelen er del 24 av 26 artikler i om Key Account Management

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterNår det er fastsatt målsetninger for den aktuelle kunden, må KAM-teamet ha tilgang på de ressursene som er nødvendig for å nå disse målene.

forretningsplan

Nøkkelkundestrategi (plan)

Denne artikkelen er del 25 av 26 artikler i om Key Account Management

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterEt kart som viser veien vi må ta for å nå vårt nøkkelkunde mål. En beskrivelse av hva vi skal gjøre for å nå nøkkelkunde målet