webshop

Forskningsdesign

Denne artikkelen er del 8 av 17 artikler i om Forskningsprosessen

Denne artikkelen er del 1 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 9 minutterEt forskningsdesign er en overordnet plan over hvordan man skal gå frem for å løse prosjektet, med detaljerte planer for operasjonaliseringen.

eksplorerende-design

Eksplorerende design

Denne artikkelen er del 4 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterEksplorerende design brukes som regel når problemstillingen er uklar eller veldig grov, m.a.o. i tilfeller hvor man ikke kan stille opp klare hypoteser.

deskriptivt-design

Deskriptivt design

Denne artikkelen er del 5 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterDeskriptive design blir også kalt for beskrivende design. Formålet med et beskrivende design er å gi svar på spørsmål som hva, hvilke, hvordan, hvem og hvorfor.

Forklarende design

Forklarende design

Denne artikkelen er del 6 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterForklarende design en forklarende problemstilling for å forklare, undersøke og utdype hvorfor noe oppstår.

Korrelasjonsdesign

Korrelasjonsdesign

Denne artikkelen er del 7 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterEt korrelasjonsdesign er et ikke-eksperimentelt design hvor vi undersøker sammenhengen mellom to eller flere variabler.

Diagnostic research design

Diagnostisk design

Denne artikkelen er del 9 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterDiagnostisk forskningsdesign er et design som tar sikte på å identifisere årsakene til at et problem oppstår og hvordan problemet kan løses.

Sosialiseringsprosessen

Etnografisk design

Denne artikkelen er del 10 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterEtnografi er studier av folkenes levesett, blant annet kultur- og samfunnsformer, religion, økonomi. Betegnelsen brukes delvis overlappende med sosialantropologi.

casestudie

Casestudie

Denne artikkelen er del 12 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterEn metode som studerer sosiale fenomener gjennom grundig analyse av en case. Casen kan være en person, en gruppe, en episode, en prosess, en kommune, et samfunn, eller en hvilken som helst enhet av sosialt liv

Gruppe mennesker

Grounded theory

Denne artikkelen er del 13 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 4 minutter“Å skape ny teori ut i fra kvalitative data fra case-studie”

Aksjonsforskning

Denne artikkelen er del 14 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterAksjonsforskning er en tverrfaglig forskningsprosess hvor forskeren deltar selv aktivt i forskningsprosessen, med det mål å lære og påvirke.

fundamental-analyse

Dokumentanalyse

Denne artikkelen er del 2 av 26 artikler i om Sekundærdata

Denne artikkelen er del 15 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 10 minutterDokumentanalyse er en kvantitativ forskningsmetode innen samfunnsvitenskapen for å analysere tekstbasert data.

endringsmotstand

Kvalitativ metasyntese

Denne artikkelen er del 3 av 26 artikler i om Sekundærdata

Denne artikkelen er del 16 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 13 minutterKvalitativ metasynteser er de kvalitative studienes svar på metaanalysen. Metoden er en induktiv forskningsmetode

Analysens databehov

Denne artikkelen er del 13 av 40 artikler i om Situasjonsanalyse

Denne artikkelen er del 17 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterDatabehovet angir hvilken informasjon som undersøkelsen må samle inn for å belyse problemstillingen til undersøkelsen.

avtale

Datainnsamlingsmetoder

Denne artikkelen er del 18 av 19 artikler i om Forskningsdesign

Denne artikkelen er del 1 av 13 artikler i om Datainnsamlingmetode

Denne artikkelen er del 11 av 17 artikler i om Forskningsprosessen

Denne artikkelen er del 16 av 17 artikler i om Metode

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterI utgangspunktet finnes det to metoder vi kan velge mellom. Enten kan vi foreta en feltundersøkelse eller en skrivebordundersøkelse