Innholdsfortegnelse
Hva er en målgruppe?
Når vi snakker om målgruppe mener vi:
Den eller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produktene og/eller tjenestene til.
Legg her merke til at vi snakker om en eller flere kundegrupper. En kundegruppe er:
En homogen gruppe mennesker med visse fellestrekk.
Hvilke fellestrekk vi definerer som vår målgruppe er avhengig av hvilken segmenteringsstrategi og segmenteringskriterier vi velger å bygge vår forretnings- og markedsstrategi på.
Produserer virksomheten golfkøller, vil målgruppen normalt være golfspillere som markedsføringen rettes mot. Selger virksomheten bilen “Royce Rolls”, vil målgruppen normalt innskrenke seg til forretningsfolk og embetsmenn i høye posisjoner som har mye penger og som er på utkikk etter et statussymbol. Driver vi en restaurant, vil målgruppen være avhengig av hva slags mat vi selger, prisnivået, og hvor restauranten ligger.
Å velge målgruppe vil si å bestemme seg for hvem som er kunden. Det vil si å bestemme seg for hvem vi ønsker å nå med vårt verditilbud og markedsføring. Å identifisere og forstå målgruppen er avgjørende for å kunne utvikle effektive markedsstrategier som resulterer i høyere konverteringsrater, økt kundelojalitet og bedre markedsposisjonering.
Hvorfor er det viktig å ha en definert målgruppe?
Årsaken til at alle virksomheter må ha en definert målgruppe som forteller hvem virksomhetens produkter og tjenester er ment er enkel. Vet vi ikke vet hvem som er kunden vår, vet vi heller ikke:
- hva kunden ønsker seg og hvordan vårt verditilbud kan tilfredsstille deres behov, krav og forventninger.
- hvordan vi skal nå kundene med vår markedsføring og påvirke dem slik at de prefererer vårt verditilbud neste gang de opplever et behov som vårt verditilbud kan dekke.
Før vi vet hvem som er virksomhetens målgruppe er det umulig å foreta noen for for markedsplanlegging og markedsføring. Målgruppen må derfor alltid defineres for å kunne utvikle og markedsføre noe som helst på en lønnsom måte.
Målgruppen er alltid utledet av forretningsideen
Forretningsideen til virksomheten forteller hvorfor virksomheten ble etablert og hvem som er kunden. Denne definisjonen er imidlertid altfor vid og generell til at den kan brukes i operativ markedsføring. I forretningsideen står det kanskje at virksomhetens oppgave er å lage biler som dekker bilistenes behov for rask og pålitelig transport. Selger du “Rolls Royce” skjønner du fort at målgruppen ikke er alle billistene, da det kun er en liten del av bilistene som har økonomi og interesse av å eie en Rolls Royce.
Målgruppen må derfor defineres mer spesifikt i markedsplanen for at målgruppe definisjonen skal kunne brukes som et verktøy for å identifisere de mest lønnsomme kundene for virksomheten.