Lean Startup teorien til Ries (2011) er et alternativ til den tradisjonelle lineære entreprenør- og innovasjonsprosessen. En teori som viser hvordan dagens entreprenører bruker kontinuerlig (inkrementell) innovasjoner til å skape nye og suksessfulle virksomheter. “The Lean Startup” er ikke en oppskrift som skal følges punkt for punkt, men et rammeverk som kan tilpasses de forskjellige kriteriene til selskaper.
Gjennom “The Lean Startup” presenterer Ries mange interessante og nye tanker rundt effektivitet av innovasjonsutvikling. Han sier for eksempel (Ries, 2011:275):
“Our current problems are caused by trying too hard – at the wrong things. By focusing on functional efficiency, we lose sight of the real goal of innovation: to learn that which is currently unknown.”
Hele konseptet med ”Lean Startup” er at nøkkelen til innovativ suksess er å lære mest mulig på kortest mulig tid.
Som gründer kommer vi ingen vei uten å vite hva kundene og brukerne etterspør. Poenget med ”Lean Startup” er å klare å lage akkurat det brukeren vil ha og dermed eliminere denne formen for sløsing. Gjennom rask, iterativ testing, er poenget å komme raskest mulig gjennom læringsloopen som er vist under.
Build – Measure – Learn
Istedenfor å lage omfattende forretningsplaner og bruke mye tid og ressurser på å bygge et nytt produkt, sier Lean-Startup at vi heller bør teste produktkonseptet ut med en gang og heller gjøre endringer underveis, basert på den læringen vi gjør oss underveis. Dette prinsippet kalles for ”Build- Measure- Learn- loopen”.
Build-Measure-Learn loopen kan forklares slik:
Vi starter med en ide vi ønsker å teste ut. For å gjøre dette må vi bygge en prototype av produktet som vi kan teste ut mot kundegruppen vi ønsker å nå. Testingen gjøres for å innhente data som vi kan bruke til å måle hvor godt kundene liker ideen vi tester ut.