Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Ikke alle virksomheter har ressurser eller vilje til å drive Key Account Managment. I noen bransjer er selv den største kunden ikke kompleks nok til at full Key Account Managment er nødvendig. I slike tilfeller må vi ty til Key Account Managment “lite”. Det vil si en forenklet utgave av fullversjonen av Key Account Managment.
I prinsippet gjelder de samme prinsippene for “Key Account Managment Light” som for “Key Account Managment”, men med noen begrensinger:
- Mengden tid en KAM har å bruke på hver enkelt kunde kan være mindre enn det «idealet» skulle tilsi.
- De tilgjengelige ressursene er kanskje ikke nok til å samhandle med kunden slik som en vanlig Key Account Manager gjør.
- Det er mulig kunden ikke trenger eller tillater en relasjon utover en tradisjonell “kjøper-selger” relasjon.
- Fullstendige kundeanalyser og samkjørt planlegging en Key Account Managment oppfølgingen kan i enkelte tilfeller være for mye eller urealistisk.
- Evnen til å tilpasse verdiforslaget til hver enkelt kunde kan være for vanskelig eller for risikofylt for virksomheten i enkelte tilfeller.
Du leser nå artikkelserien: Key Account Management