kriseledelse-modell

Kriseledelse

Denne artikkelen er del 1 av 19 artikler i om Kriseledelse

Denne artikkelen er del 31 av 31 artikler i om Styring og kontroll

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterKriseledelse er en fellesbetegnelse for for alle tiltak en virksomhet iverksetter for å sikre korrekt krisehåndtering når en krise oppstår.

krise

Hva er en krise?

Denne artikkelen er del 2 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 8 minutter[…] en situasjon som truer viktige verdier og/eller svekker ens evne til å utføre viktige funksjoner”

risiko

Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)

Denne artikkelen er del 3 av 19 artikler i om Kriseledelse

Denne artikkelen er del 11 av 21 artikler i om HMS og intern kontroll

Denne artikkelen er del 15 av 15 artikler i om Analyseteknikker for interne arbeidsbetingelser

Denne artikkelen er del 19 av 36 artikler i om Finansiering

Denne artikkelen er del 3 av 12 artikler i om Risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS)

Lesetid (240 ord/min): 13 minutterRisiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) brukes for å identifisere, vurdere og håndtere risikoer og sårbarheter knyttet til en beslutning.

Møte på kontor

Kriseteam

Denne artikkelen er del 4 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterKriseteamets rolle er å være det kritiske knutepunkt for krisehåndteringen og har ansvaret for håndteringen av de svært komplekse systemer som iverksettes i forbindelse med alvorlige kriser.

krise-forebygging

Før krisen : Kriseforebygging og beredskap

Denne artikkelen er del 5 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterI fasen før krisen fokuserer vi på forebyggende tiltak og hva vi kan gjøre for å bygge opp en robust organisasjon som tåler krisepåkjenninger og er godt forberedt om en krise skulle oppstå.

dam

Beredskapsplan ( Kriseplan )

Denne artikkelen er del 6 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterEn beredskapsplan forteller oss hvilke kriser som kan oppstå og hvordan disse krisen skal håndteres for å minimalisere skadevirkningene.

Øvelse modell

Krisetrening

Denne artikkelen er del 7 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterNår virksomheten trener på kriser bør det velges øvelser som er så relevante og realistiske som mulig.

Service

Under krisen: Krisehåndtering

Denne artikkelen er del 8 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterKrisehåndtering er arbeidet vi gjør når en krise oppstår. Det første vi gjør når en krise oppstår er å kalle inn kriseteamet som skal håndtere krisen.

krisekommunikasjon

Krisekommunikasjon

Denne artikkelen er del 9 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 11 minutterKrisekommunikasjon kan deles inn i de to kategoriene – risikokommunikasjon og
krisekommunikasjon. Forskjellen kan forklares slik:

Intern og ekstern krisekommunikasjon

Intern og ekstern krisekommunikasjon

Denne artikkelen er del 10 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterHandler om å dele, behandle og utarbeide informasjon om hvordan en krise skal håndteres i samråd med interne og eksterne interessenter

dam

Krisestrategier

Denne artikkelen er del 11 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterMed krisestrategi menes hvilken kommunikasjonstrategi virksomheten skal velge for å minimalisere skadevirkningene av krisen for de involverte generelt og virksomheten spesielt

krise

Crisis and Emergency Risk Communication (CERC)

Denne artikkelen er del 12 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterCERC er en modell som lister opp 6-prinsipper som skal gi ledere et verktøy for å kunne kommunisere med ansatte og interessenter i en krisesituasjon.

varsel

Varsling i kriser

Denne artikkelen er del 13 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterHva er varsling? I forkant og under en krisesituasjon blir varsling benyttet som en innledning til krisekommunikasjon. “Varsling er å informere befolkningen om krisesituasjoner som har oppstått eller som kan oppstå, både i fredstid og i krig” (Fagerli, 2012:18). Hvordan varsle? Det finnes en mengde kommunikasjonskanaler vi kan benytte for å varsle befolkningen om en krise. […]

Krise

Budskap i kriser

Denne artikkelen er del 14 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 8 minutterEtter at en krise har inntruffet ønsker de berørte og interessentene korrekt og konkret informasjon om hva som har skjedd.

Hvordan ivareta omdømme i en krisesituasjon?

Denne artikkelen er del 15 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 4 minutterOppstår det en krisen og allmennheten mener at det er virksomheten som er ansvarlig kan dette skape store skader for virksomhetens omdømme hvis krisen og krisekommunikasjonen håndteres korrekt.

internett

Overvåking av medier og omverden i kriser

Denne artikkelen er del 17 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 2 minutterMange virksomheter overvåker idag media selv eller kjøper denne tjenesten fra eksterne. Oppstår det en krise øker behovet for slik overvåking

Læring i kriser

Etter krisen: Evaluering og læring av kriser

Denne artikkelen er del 19 av 19 artikler i om Kriseledelse

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterMålet er her å lære av de feil og suksesser som ble gjort under krisehåndteringen, slik at vi kan håndtere fremtidige kriser bedre enn denne krisen.