Innholdsfortegnelse
Hva er en segmentanalyse?
Segmentanalyse er en metode brukt i markedsføring for å dele en bred målgruppe opp i mindre, mer homogene segmenter som innbyrdes er heterogene. Analysens formål er å:
- plukke ut de kundegruppene (markedssegmentene) hvor kjøpsannsynligheten og lønnsomheten er størst.
- gjøre det mulig for virksomheten å tilpasse sine produkter, tjenester og markedsføringsstrategier til disse kundegruppene (målgruppene).
Segmentanalyse hjelper virksomheten med å være mer målrettede og effektive i sin markedsføring, og dermed øke sjansene for suksess i markedet.
For å plukke ut de mest interessante delene av markedet, benytter vi oss av en teknikk som kalles markedsegmentering. En teknikk som går ut på å dele markedet opp etter bestemte kriterier i mindre homogene del-markeder som er innbyrdes heterogen.
Hva markedsegmentering er, hvilke krav som stilles til et segment, hvilke segmentering strategier og -kriterier du kan velge finner du en beskrivelse av i en egen artikkelserie. Vi unnlater derfor å komme inn på disse forholdene her.
Hvordan gjennomføre en segmentanalyse?
Hovedtrinnene og elementene i en segmentanalyse er:
Identifikasjon av segmenteringskriterier
Start med å bestem deg for hvilke segmenteringskriterier du ønsker å benytte. Valget vil her stå mellom:
- Demografiske kriterier: Alder, kjønn, inntekt, utdannelse, yrke, familiestørrelse osv.
- Geografiske kriterier: Lokasjon, klima, by/sted/stats-inndelinger, urban/rural osv.
- Psykografiske kriterier: Livsstil, personlighet, verdier, interesser, meninger osv.
- Atferdsmessige kriterier: Kjøpsvaner, forbruksmønstre, merkevarelojalitet, brukshyppighet, fordeler søkt osv.
- Bruk: Ulike brukssituasjoner.