Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en segmentanalyse?

Segmentanalyse er en metode brukt i markedsføring for å dele en bred målgruppe opp i mindre, mer homogene segmenter som innbyrdes er heterogene. Analysens formål er å:

  • plukke ut de kundegruppene (markedssegmentene) hvor kjøpsannsynligheten og lønnsomheten er størst.
  • gjøre det mulig for virksomheten å tilpasse sine produkter, tjenester og markedsføringsstrategier til disse kundegruppene (målgruppene).

Segmentanalyse hjelper virksomheten med å være mer målrettede og effektive i sin markedsføring, og dermed øke sjansene for suksess i markedet.

For å plukke ut de mest interessante delene av markedet, benytter vi oss av en teknikk som kalles markedsegmentering. En teknikk som går ut på å dele markedet opp etter bestemte kriterier i mindre homogene del-markeder som er innbyrdes heterogen.

Hva markedsegmentering er, hvilke krav som stilles til et segment, hvilke segmentering strategier og -kriterier du kan velge finner du en beskrivelse av i en egen artikkelserie. Vi unnlater derfor å komme inn på disse forholdene her.

Hvordan gjennomføre en segmentanalyse?

Hovedtrinnene og elementene i en segmentanalyse er:

Identifikasjon av segmenteringskriterier

Start med å bestem deg for hvilke segmenteringskriterier du ønsker å benytte. Valget vil her stå mellom:

Segmentering

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.