Hva er en organisasjonsendring?
Mens markedsendringer er et resultat av virksomhetens har kommet i disharmoni med sine eksterne arbeidsbetingelser. Dvs. markedssystemet de er en del av, er en organisasjonsendring et resultat av:
“At interne forhold i organisasjonen har brakt organisasjonen i disharmoni med markedets og ledelsen behov, krav og forventninger”
Siden vi snakker om alle interne forhold i organisasjonen snakker vi om mange ulike former for disharmoni som kan skape et behov for en endring. Organisasjonsendringer er endringer som er mer dyptgripende enn organisasjonsutvikling. Vi viser her til drøftingen i forrige artikkel.
Organisasjonsendringer krever som regel endringer av organisasjonskulturen, verdier, organisasjonsstrukturen, arbeidsdeling, samhandling, koordinering, normer, kutymer, roller, holdninger, arbeidsmetodikk, bruk av verktøy m.m. Fellesnevneren i alle forsøk på å få til en organisasjonsendring er imidlertid den samme. Nemlig:
“Å få mennesker til å handle annerledes enn før”
Vi snakker med andre ord om å få til ønskede atferdsendringer og endre medarbeidernes handlingsmønstre.