Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Microblogging er en sosialt medium i form av en blogg. En microblogg skiller seg fra en tradisjonell blogg ved at innholdet er mindre, både i form av faktisk og samlet filstørrelse. Microblogs “tillate brukere å utveksle små elementer av innhold, for eksempel korte setninger, individuelle bilder eller video linker“. Disse små meldingene kalles microposts.
Mikroblogger er tjenester som Twitter og Instagram, hvor du kan dele korte tekstoppdateringer og bilder. Facebookstatusen er også en mikroblogg.
Noen microblogger tjenester tilbyr funksjoner som personverninnstillinger, som tillater brukere å kontrollere hvem som kan lese deres microposts eller alternative måter å publisere innlegg i tillegg til web-basert grensesnitt. Dette kan omfatte tekstmeldinger, chat, e-post, digital lyd eller digital video.
Emnene spenner fra det enkle emner som for eksempel “hva jeg gjør akkurat nå,” til mer tematiske, for eksempel “sportsbiler .” Kommersielle microblogg brukes ofte for å fremme nettsteder, tjenester og produkter, og å fremme samarbeid i en organisasjon.
Kilder:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Microblogging