Gruppegjennomsnitt
Gruppegjennomsnitt er gjennomsnittsverdien av to andre gjennomsnittsverdier.
For eksempel kan det i enkelte situasjoner være hensiktsmessig å bryte ned et gjennomsnitt for en variabel undergrupper. Det kan være at vi ønsker å se om gjennomsnittlig forbruk av en vare er forskjellig blant menn og kvinner, i forskjellige geografiske områder, eller for forskjellige merkepreferanser.
Tabellen under viser gjennomsnittsalderen blant de som besøkte og de som ikke besøkte en fotoavdeling. Som vi ser, er de som besøkte foto-avdelingen vel 9 år eldre i gjennomsnitt enn de som ikke besøkte den (F. Selnes – 94)
Besøkt fotoavdelingen
JA NEI TOTALT
Gjennomsnittsalder 37,4 28,3 30,0
Mediandifferanse
Ofte ønsker vi å utstykke hvor like eller ulike to stikkprøver er ved hjelp av et enkelt tall. Det er mange måter å gjøre det på. Bare fantasien setter grensene. Noen viser seg imidlertid mer hensiktsmessig enn andre. En spesielt enkel måte er å finne differanse mellom medianen til de to stikkprøvene, også kalt mediandifferanse.
La oss si at vi har tatt to stikkprøver på totalt 12 stykker, 7 kvinner og 5 menn, og at årslønnen i stikkprøvene fordeler seg slik (oppgitt i hele 1000 kroner):
Menn: 90, 150, 200, 225, 230
Kvinner: 75, 95, 125, 150, 160, 190, 200
Medianen i stikkprøven “menn” er 200, mens medianen i stikkprøven “kvinner” er 150. Mediandifferansen mellom disse to stikkprøvene er:
= 200 – 150 = 50
En stor svakhet med å beregne mediandifferansen, er at mediandifferansen ikke sier noe om det er en signifikant forskjell mellom stikkprøvene eller ikke. Forskjellen som mediandifferansen viser kan skyldes tilfeldigheter.
Du leser nå artikkelserien: Bivariat analyse