Gruppegjennomsnitt og mediandifferanse


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 6 av 13 artikler om Bivariat analyse
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Gruppegjennomsnitt

Gruppegjennomsnitt er gjennomsnittsverdien av to andre gjennomsnittsverdier. 

For eksempel kan det i enkelte situasjoner være hensiktsmessig å bryte ned et gjennomsnitt for en variabel undergrupper. Det kan være at vi ønsker å se om gjennomsnittlig forbruk av en vare er forskjellig blant menn og kvinner, i forskjellige geografiske områder, eller for forskjellige merkepreferanser.

Tabellen under viser gjennomsnittsalderen blant de som besøkte og de som ikke besøkte en fotoavdeling. Som vi ser, er de som besøkte foto-avdelingen vel 9 år eldre i gjennomsnitt enn de som ikke besøkte den (F. Selnes – 94)

Besøkt fotoavdelingen

                                 JA         NEI    TOTALT
Gjennomsnittsalder   37,4        28,3     30,0

Mediandifferanse

Ofte ønsker vi å utstykke hvor like eller ulike to stikkprøver er ved hjelp av et enkelt tall. Det er mange måter å gjøre det på. Bare fantasien setter grensene. Noen viser seg imidlertid mer hensiktsmessig enn andre. En spesielt enkel måte er å finne differanse mellom medianen til de to stikkprøvene, også kalt mediandifferanse.

La oss si at vi har tatt to stikkprøver på totalt 12 stykker, 7 kvinner og 5 menn, og at årslønnen i stikkprøvene fordeler seg slik (oppgitt i hele 1000 kroner):

Menn: 90, 150, 200, 225, 230

Kvinner: 75, 95, 125, 150, 160, 190, 200

Medianen i stikkprøven «menn» er 200, mens medianen i stikkprøven «kvinner» er 150. Mediandifferansen mellom disse to stikkprøvene er:

 = 200 – 150 = 50

En stor svakhet med å beregne mediandifferansen, er at mediandifferansen ikke sier noe om det er en signifikant forskjell mellom stikkprøvene eller ikke. Forskjellen som mediandifferansen viser kan skyldes tilfeldigheter.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Bivariat analyse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Trender og trendforlengelse (kurvefremskrivning)Mann – Whitney observator >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Bivariate analyser – analyse av to variabler
  • Krysstabulering og marginalfordeling
  • Epsilon – et mål for samvariasjonens styrke og retning
  • Parallell plott og trend
  • Trender og trendforlengelse (kurvefremskrivning)
  • Gruppegjennomsnitt og mediandifferanse
  • Mann – Whitney observator
  • Sammenligning av to medianer (Mann-Whitney-metoden)
  • Parvise sammenligninger
  • Korrelasjon og kovarians
  • Krysspriselastisitet
  • Priselastisitet
  • Inntektselasitisitet
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.