Gruppegjennomsnitt og mediandifferanse


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 18 av 40 artikler om Dataanalyse
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Gruppegjennomsnitt

Gruppegjennomsnitt er gjennomsnittsverdien av to andre gjennomsnittsverdier. 

For eksempel kan det i enkelte situasjoner være hensiktsmessig å bryte ned et gjennomsnitt for en variabel undergrupper. Det kan være at vi ønsker å se om gjennomsnittlig forbruk av en vare er forskjellig blant menn og kvinner, i forskjellige geografiske områder, eller for forskjellige merkepreferanser.

Tabellen under viser gjennomsnittsalderen blant de som besøkte og de som ikke besøkte en fotoavdeling. Som vi ser, er de som besøkte foto-avdelingen vel 9 år eldre i gjennomsnitt enn de som ikke besøkte den (F. Selnes – 94)

Besøkt fotoavdelingen

                                 JA         NEI    TOTALT
Gjennomsnittsalder   37,4        28,3     30,0

Mediandifferanse

Ofte ønsker vi å utstykke hvor like eller ulike to stikkprøver er ved hjelp av et enkelt tall. Det er mange måter å gjøre det på. Bare fantasien setter grensene. Noen viser seg imidlertid mer hensiktsmessig enn andre. En spesielt enkel måte er å finne differanse mellom medianen til de to stikkprøvene, også kalt mediandifferanse.

La oss si at vi har tatt to stikkprøver på totalt 12 stykker, 7 kvinner og 5 menn, og at årslønnen i stikkprøvene fordeler seg slik (oppgitt i hele 1000 kroner):

Menn: 90, 150, 200, 225, 230

Kvinner: 75, 95, 125, 150, 160, 190, 200

Medianen i stikkprøven «menn» er 200, mens medianen i stikkprøven «kvinner» er 150. Mediandifferansen mellom disse to stikkprøvene er:

 = 200 – 150 = 50

En stor svakhet med å beregne mediandifferansen, er at mediandifferansen ikke sier noe om det er en signifikant forskjell mellom stikkprøvene eller ikke. Forskjellen som mediandifferansen viser kan skyldes tilfeldigheter.

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << Parallell plott og trendMann – Whitney observator >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Hva er en dataanalyse?
  • Arbeidsmodell for dataanalysen
  • Den analytiske vitenskaplige metode
  • Kategorisering, koding og indekseringsspråk
  • Inndelingskriverier for dataanalysen
  • Antall kategorier (dataanalyse)
  • Protokoll, ordningsobservatorer og notasjon
  • Beskrivelse av utvalget, med fordelingsanalyse og frekvensfordeling
  • Utvalget/stikkprøvens midtpunkt (Median, gjennomsnitt og modus)
  • Prosentil og kvartil
  • Variasjonsbredde i utvalget (stikkprøven)
  • Standardavvik og varians
  • Skjevhet og normalfordeling
  • Analyse av to variabler
  • Krysstabulering og marginalfordeling
  • Epsilon – et mål for samvariasjonens styrke og retning
  • Parallell plott og trend
  • Gruppegjennomsnitt og mediandifferanse
  • Mann – Whitney observator
  • Korrelasjon og kovarians
  • Krysspriselastisitet
  • Inntektselasitisitet
  • Generalisering og estimering av en stikkprøve
  • Konfidensintervall
  • Trangere konfidensintervall
  • Hypoteseprøving
  • Parvise sammenligninger
  • Sammenligning av to medianer (Mann-Whitney-metoden)
  • Sannsynlighet og sannsynlighetsregning
  • Sannsynlighet som relativ hyppighet i det lange løp (de store talls lov)
  • Kombinatorikk (statistikk)
  • Beregning av sannsynligheten av et snitt
  • Aksiomatisk definisjon av sannsynlighet
  • Betinget sannsynlighet
  • Multivariate analyser
  • Multivariate metoder
  • Multippel regresjon
  • Diskriminantanalyse
  • Clusteranalyse
  • Faktoranalyse
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Analyse av to variabler
    Analyse av to variabler
    Krysstabulering og marginalfordeling
    Krysstabeller er sannsynligvis den analysemetoden som er best brukt innen markedsforskningen. Metoden stiller ikke krav til målenivå.
    Epsilon - et mål for samvariasjonens styrke og retning
    Epsilon sier noe om samvariasjonens styrke og fortegnet (+ eller -) som indikerer dens retning.
    Parallell plott og trend
    Hva er en parallell plott og en trend, og hva brukes de til? Og ikke minst; - Hvordan finne dem?
    Mann - Whitney observator
    Hva er og hvordan beregne Mann - Whitney observator (er)?
    Priselastisitet
    Hva er priselastisitet, hvordan beregne den og hva sier den meg?
    Krysspriselastisitet
    Hva er krysspriselastisitet, hva brukes den til, hva sier den og hvordan beregne den?
    Inntektselasitisitet
    Hva er inntektselasitisitet, hva sier den deg og hvordan beregne den?
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.