shake-hands

Fusjon og oppkjøp

Denne artikkelen er del 1 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Denne artikkelen er del 18 av 20 artikler i om Vekst

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterFusjon kan defineres som sammenslåing av to eller flere selvstendige juridiske enheter til en felles juridisk eierenhet, mens et oppkjøp er kjøp av en organisasjon fra en annen hvor kjøper beholder kontrollen over selskapet

Forhandlingsteam

Fusjon og oppkjøpsmotiv

Denne artikkelen er del 2 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Lesetid (240 ord/min): 8 minutterMotivene for oppkjøp er mange, men det er også slik at motivene selvsagt avhenger av situasjonen selskapet befinner seg i.

konkurransetilsynet

Konkurranselovgivning og konkurransepolitikk

Denne artikkelen er del 3 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterFor å sørge for at virksomhetens atferd er mest mulig samfunnsøkonomisk lønnsom har vi i den vestlige verden en konkurranselovgivning. Konkurranselovgivningens oppgave er å regulere bedriftssammenslåinger, oppkjøp, prissamarbeid og andre konkurransesvekkende handlinger. Konkurransetilsynet og konkurranselovgivningen I Norge er det Konkurransetilsynet som håndhever konkurranseloven. Dette er et offentlig oppnevnt tilsyn som har muligheten å straffe virksomheter som […]

Vertikal fusjon og oppkjøp

Vertikal fusjon og oppkjøp

Denne artikkelen er del 4 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterEn vertikal fusjon eller oppkjøp er når et selskap slår seg sammen med eller kjøper opp et annet selskap oppstrøms eller nedstrøms.

Horisontalt oppkjøp / fusjon

Horisontal fusjon og oppkjøp

Denne artikkelen er del 5 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Lesetid (240 ord/min): 7 minutterHorisontale foretakssammenslutninger oppstår som nevnt mellom virksomheter på samme ledd i distribusjonskjeden, og av denne grunn vil det typisk kunne være en sammenslutning mellom konkurrenter.

synergieffekt

Synergieffekter

Denne artikkelen er del 6 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Lesetid (240 ord/min): 11 minutterMed synergieffekter menes at virksomheten oppnår effekter etter sammenslåingen som blir større sammen enn hver for seg.

synergieffekter

Verdsettelse av synergieffekter

Denne artikkelen er del 15 av 18 artikler i om Målgruppe

Denne artikkelen er del 7 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Denne artikkelen er del 2 av 6 artikler i om Verdsettelse av selskap

Lesetid (240 ord/min): 5 minutterMed synergieffekter menes den merverdi som er genereres ved å slå sammen verdikjeden til to firmaer, og som det ikke ville være mulig å oppnå hvis bedriftene opererer uavhengig av hverandre.

odds

M&A : Hvorfor mislykkes mange oppkjøp og fusjoner?

Denne artikkelen er del 8 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Lesetid (240 ord/min): 6 minutterTil tross for at et oppkjøp eller en fusjon kan gi økt vekst, høyere markedsandel, lavere kostnader og økt lønnsomhet mislykkes majoriteten av alle M&A prosesser i integrasjonsfasen eller før den kommer så langt. 

Forsvarsmetoder mot oppkjøp og fusjon

Denne artikkelen er del 9 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Lesetid (240 ord/min): 17 minutterÅ gå i forsvar er en vanlig reaksjon Ikke sjelden møtes et forsøk på oppkjøp eller fusjon med enorm motstand fra ledelsen eller andre interessenter i selskapet vi ønsker å kjøpe eller fusjonere med. Motstand som kommer som et resultat av frykt for det ukjent, i hvert fall til vi er sikre på at endringen […]

strategisk-kjerne

Oppkjøpsstrategi

Denne artikkelen er del 10 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Lesetid (240 ord/min): 3 minutterEn oppkjøpsstrategi er en strategi, eller plan om du vil, som angir hvilke selskaper som er potensielle oppkjøps- og fusjonskandidater.

Due-Diligence

Due Diligence

Denne artikkelen er del 16 av 21 artikler i om Fusjon og oppkjøp

Denne artikkelen er del 7 av 6 artikler i om Emisjon

Lesetid (240 ord/min): 14 minutterDue Diligence er en ekstern undersøkelse av et selskap som gjennomføres før viktige beslutninger tas, f.eks. i forbindelse med fusjon.