Innholdsfortegnelse
Hva er prosesstrriangulering?
Prosesstriangulering vil si å kombinere flere ulike prosesstyper, perspektiv eller metoder for å validerer data og funn. Triangulering sikrer at resultatene er robuste, pålitelige og mindre sannsynlig å være påvirket av skjevheter eller enkeltkilders feil. I forbindelse med prosessledelse kan prosesstriangulering brukes for å validere prosessforbedringer, identifisere problemer og utvikle løsninger.
Kjerneprosesstriangulering
Kjerneprosesstriangulering vil si at vi prøver å integrere to eller flere av de fire kjerneprosessene for å effektivisere en arbeidsprosess.
I denne sammenheng snakker vi om å kombinere de fire ulike kjerneprosessene på ulike måter for å effektivisere verdiskapningprosessen. Som vi husker av definisjonen av menneskene som kjerneprosess er formålet:
«å få til en god tilpasning mellom menneskene i organisasjonen og organisasjon som system»
Som det går frem av definisjonen er målet å få til en god tilpasning mellom:
- Menneskene i organisasjonen, dvs. et godt samspill mellom enkeltindividene og gruppene i organisasjonen
- Mellom menneskene i organisasjonen og systemet, dvs. et godt samspill mellom menneskene og strukturen, teknologien, ressursene og informasjonen som benyttes i jobben.
En god tilpasning mellom menneskene i organisasjonen
Å få til en god tilpasning mellom menneskene i organisasjonen er noe som har opptatt HR-lederne de siste 50 årene. Så langt har de virkemidlene jeg allerede har vært inn på, i kombinasjon med gruppeledelse vist seg å være de mest effektive virkemidlene for å få til en god tilpasning mellom menneskene i organisasjonen.