Hva er prosesskartlegging?
Prosesskartlegging vil si å visualisere arbeidsflyten i en organisasjon ved hjelp av flytskjemaer, prosessdiagram eller andre verktøy som Business Process Model and Notation (BPMN). Dette gir oss en en detaljert oversikt over alle forretningsprosessene i organisasjonen og hvordan de er knyttet sammen til et helhetlig prosessystem. Formålet med denne kartleggingen er å identifisere ineffektiviteter, flaskehalser, redundanser og forbedringsmuligheter, slik at vi kan effektivisere og redusere kostnadene i dette prosessystemet.
Dette er en viktig oppgave fordi vi må vite hvordan prosessene fungerer og hvordan de ulike prosessene er koblet sammen til et helhetlig prosessystem for å kunne forbedre dem. Prosessledelse starter derfor med at vi identifiserer, kartlegger og dokumenterer alle forretningsprosessene i organisasjonen.
Prosessene må også dokumenteres for å kunne lære dem bort og forbedre dem. Dokumentasjon innebærer å beskrive alle trinn, beslutninger og aktiviteter som inngår i en prosess. Dette inkluderer en angivelse av hvilke avdelinger eller personer som er involvert, samt flyten av informasjon og materialer.