Domene og webhotell fra OnNet.no

Vi avslutter denne gjennomgang av nettverksbygging med noen gode råd for hvordan du bør gå frem for å lykkes å bygge opp et stort sosialt nettverk som har tillit til deg og som du kan bruke senere til å nå dine personlige mål.

Førstegangsinntrykket, tillit og “gjeld” er avgjørende

De tre viktigste rådene vi kan gi deg for at du i det hele tatt skal være istand til å bygge deg et sosialt nettverk på er å fokusere på:

  1. Å gi det rette førsteinntrykket – gir du et dårlig førsteinntrykk av deg selv er sjansene for at vedkommende du prater med skal ønske å bli din “venn” og inngå i ditt sosiale nettverk små. Start derfor alltid med å prøve å gi folk et best mulig førsteinntrykk av deg selv når du møter nye folk, slik at de ønsker å bli din “venn”. Selve forutsetningen for at det skal være mulig å bygge et sosialt nettverk. Vi anbefaler her at du leser artikkelen om “førsteinntrykket” for nærmere informasjon om hvordan du bør gå frem for å gi det rette førsteinntrykket av deg selv.
  2. Å bygge tillit – folk må stole på deg for at de skal ønske å hjelpe deg eller spørre om å få hjelp av deg. Tillit anses derfor som selve fundamentet i ethvert nettverk med en høy nettverkverdi. Lær deg hva som skaper tillit og fokuser alltid på å bygge tillit når du er i kontakt med ditt nettverk. Start med å lese vår artikkel om “tillit“.
  3. Å sette folk i gjeld til deg – å bygge et nettverk går ut på å gi og ta. Gir du ingenting til de andre i nettverket, kan du heller ikke forvente at de vil gi deg noe tilbake i fremtiden. Du må derfor starte med å fokusere på hvordan du kan gi hjelp, råd, støtte og oppmerksomhet til de andre i nettverket ditt, slik at de føler at de står “i gjeld til deg”. Kun da kan du forvente å få noe tilbake fra dem.

Praktiske nettverkbygging råd

Foruten ovenstående råd finnes det en mengde praktiske råd for hva du bør vektlegge i din nettverksbygging for å bygge opp et stort nettverk du kan bra nytte av senere. Råd som bygger på praktiske erfaringer andre har gjort seg gjennom forskning, prøving og feiling.

Sett klare mål for hva du ønsker å oppnå

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.