Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 3 av 18 artikler om Dataanalyse

Lesetid (240 ord/min): 4 minutter

Hva er en kvalitativ dataanalyse?

Kvalitativ dataanalyse er en prosess der vi analyserer kvalitative (ikke-numeriske) data, som tekst, lyd, video, eller bilder, for å trekke ut meningsfulle innsikter, identifisere mønstre, og forstå underliggende temaer, konsepter eller fenomen. Denne typen analyse brukes ofte i samfunnsvitenskap, antropologi, sosiologi, psykologi, og markedsundersøkelser, hvor målet er å få en dypere forståelse av menneskelig atferd, opplevelser og sosiale fenomener.

Trinn i kvalitativ dataanalyse

  1. Datainnsamling – Data samles inn gjennom metoder som dybdeintervjuer, fokusgrupper, observasjoner, dokumentanalyse, eller feltarbeid. F.eks. gjennomføre intervjuer med personer som har erfaring med et bestemt helsevesenstiltak.
  2. Dataklargjøring (Transkribering) – Lyd- eller videodata transkriberes til tekst, som kan analyseres videre. Dette trinnet innebærer å skrive ut samtaler eller notater fra observasjoner. F.eks. skrive ned alt som ble sagt i et intervju med en pasient for videre analyse.
  3. Lesing og gjennomgang – Forskeren leser gjennom dataene flere ganger for å bli kjent med innholdet. Dette trinnet er avgjørende for å få en helhetlig forståelse av materialet. F.eks. lese alle intervjutranskripsjoner for å få en overordnet følelse av de viktigste temaene som dukker opp.
  4. Koding – Dataene brytes ned i mindre segmenter (koder) som hver representerer en idé, tema, eller kategori. Koder kan være forhåndsdefinerte (a priori) eller utvikles underveis (emergent). F.eks. identifisere og merke avsnitt som omhandler “tilfredshet med tjenesten” eller “utfordringer i kommunikasjon” i intervjuer.
  5. Kategorisering – Kodene grupperes i bredere kategorier eller temaer som beskriver større sammenhenger eller mønstre i dataene. F.eks. kategorisere koder relatert til “helsepersonellens rolle” og “pasientopplevelser” under overordnede temaer som “samhandling” og “forventninger”.
  6. Tematisk analyse – Forskeren identifiserer og analyserer tilbakevendende temaer eller mønstre i dataene. Dette trinnet involverer å undersøke hvordan disse temaene henger sammen og hva de betyr i konteksten av forskningsspørsmålet. F.eks. oppdage at et tilbakevendende tema i pasientintervjuer er “manglende informasjon om behandlingsforløpet”.
  7. Mønster- og teoriutvikling – Basert på temaene utvikler forskeren teorier eller modeller som forklarer de observerte mønstrene i dataene. F.eks. utvikle en modell som forklarer hvordan kommunikasjon mellom pasienter og helsepersonell påvirker behandlingsutfallet.
  8. Triangulering – For å styrke validiteten av funnene kan forskeren bruke triangulering, som innebærer å bruke flere kilder, perspektiver, eller metoder for å bekrefte eller utforske funnene. F.eks. sammenligne funn fra intervjuer med observasjoner gjort i kliniske omgivelser.
  9. Tolkning og rapportering – Forskeren tolker dataene i lys av teorier og tidligere forskning, og presenterer funnene i en sammenhengende rapport eller artikkel. Funnene rapporteres ofte med direkte sitater eller beskrivelser som eksemplifiserer de identifiserte temaene. F.eks. skrive en rapport som beskriver hvordan pasienters opplevelser av helsetjenester påvirker deres tillit til helsepersonell.

Metoder for kvalitativ dataanalyse

Noen vanlige metoder for kvalitative dataanalyser er:

  • Tematisk analyse :  En fleksibel metode for å identifisere, analysere og rapportere mønstre (temaer) i dataene. F.eks. analysere intervjudata for å finne tilbakevendende temaer som “stress” og “mestringsstrategier” hos studenter.
  • Grounded Theory : En metode hvor forskeren utvikler en teori basert på dataene gjennom en systematisk innsamlings- og analyseprosess. Her er målet å bygge en teori som er “jordet” i dataene. F.eks. utvikle en teori om hvordan mennesker tilpasser seg kroniske sykdommer basert på intervjudata.
  • Fenomenologisk analyse : Fokuserer på å forstå og beskrive hvordan deltakerne opplever et bestemt fenomen fra deres eget perspektiv. F.eks. undersøke hvordan overlevende av en naturkatastrofe opplever og gir mening til hendelsen.
  • Narrativ analyse : Analyserer fortellinger eller historier for å forstå hvordan folk konstruerer mening og identitet gjennom sine fortellinger. F.eks. analysere livshistorier for å forstå hvordan individer rekonstruerer sin identitet etter en livsendrende hendelse.
  • Diskursanalyse : Fokuserer på hvordan språk og kommunikasjon brukes til å konstruere virkeligheter og maktforhold. F.eks. studere hvordan media framstiller sosiale problemer for å forstå underliggende ideologier.

Fordeler

De største fordelene med kvalitativ dataanalyse er:

  • Dybde og detaljer: Gir en rik og dyp forståelse av komplekse fenomener, særlig de som ikke lett kan kvantifiseres.
  • Fleksibilitet: Forskeren kan tilpasse analysen etter hvert som nye innsikter dukker opp.
  • Utforskende kraft: Spesielt nyttig for å utforske nye eller lite forståtte emner.

Ulemper

De største ulempene med kvalitativ dataanalyse er:

  • Subjektivitet: Forskeren spiller en aktiv rolle i tolkningen, noe som kan føre til subjektiv skjevhet.
  • Generaliserbarhet: Funnene fra kvalitativ forskning kan ofte ikke generaliseres til en større populasjon.
  • Tidkrevende: Samlingen og analysen av kvalitativ data kan være svært tidkrevende.

Kvalitativ dataanalyse er en kraftig metode for å utforske og forstå komplekse sosiale fenomener, og gir forskeren mulighet til å fange opp nyanser og dybder som kvantitative metoder ofte ikke kan.

Du leser nå artikkelserien: Dataanalyse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Kvantitativ dataanalyseObservasjonsprotokoll >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Dataanalyse
  • Kvantitativ dataanalyse
  • Kvalitativ dataanalyse
  • Observasjonsprotokoll
  • Transkripsjon og transkribering
  • Kategorisering, koding og indekseringsspråk
  • Synkron og diakron analyse
  • Analyseteknikker for dataanalysen
  • Univariat analyse og deskriptiv statistikk
  • Bivariat analyse – analyse av to variabler
  • Multivariat analyse
  • Generalisering og estimering av en stikkprøve
  • Sannsynlighet og sannsynlighetsregning
  • Fenomenologisk hermeneutisk analyse
  • Hermeneutiske spiral
  • Diskursanalyse
  • Narrativ metode og analyse
  • Hypotese og hypotesetesting