Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 8 av 19 artikler om Språklige virkemidler

Lesetid (240 ord/min): 3 minutter

Humor er et mye brukt språklig virkemiddel. Med humor menes: – “Det vi ler av”. Dette kan være vitser, morsomme historier eller hendelser. Problemet i denne sammenheng er at alle ikke ler av det samme. Humoren varierer fra individ til individ. Her vil vår personlighet og våre verdiene være avgjørende for hva vi oppfatter som morsomt og hva som ikke er det.

Humor er effektivt fordi humor får oss til å senke våre innebygde psykologiske forsvarsmekanismer som normalt bryter inn og advarer oss når vi leser eller hører uttalelser som er for gode til å være sann. Dette er en effekt vi benytter oss i stor utstrekning av i reklame og salg. 

I sammensatte tekster bruker vi både ord og bilder for å skape humor i presentasjonen. Bare en enkel tegning kan få oss til å dra på smilebåndet i mange sammenheng.

Dobbel betydning

Ord med dobbelt betydning er et vanlig virkemiddel for å skape morsomme situasjoner:

– Driver du med sport?
– Ja, jeg spiller sjakk.
– Det blir du vel ikke sliten av!
– Jo, jeg blir helt matt.

Overraskelser og det uventede

Overraskelser og presentasjoner av noe som er totalt uventet er et annet humoristisk virkemiddel som vi ofte bruker vitser. Hva synes du om dette eksemplet?

– Jeg vil ikke på skolen i dag, mor!
– Ta deg sammen, Petter. Husk at du er 65 år og lærer!

Feilskriving

Feilskriving kan også få oss til å le. Her er et eksempel fra en annonse:

Ved til salgs hos dame som har ligget til tørk på loftet i tre år.

Når leseren vet mer

Det hender at leseren vet mer enn personene som er med i en tekst. I eventyret Keiserens nye klær av H. C. Andersen finner vi gode eksempler på dette. Her er det mye humor!

Overdriving

Å overdrive som vil si å ta ekstra hardt i, er et annet språklig virkemiddel for å skape humor i tekst, tale, film og bilder. Virkemiddelet er svært vanlig i blant annet tegneserier, reklame og avisoverskrifter.

Eksempler:

  • Jeg lo meg i hjel da jeg fikk tilbake lekseprøven i samfunnsfag.
  • Læreren eksploderte av sinne da han oppdaget at to elever hadde jukset på prøven.
  • Du er fryktelig vakker! (Dette er egentlig en selvmotsigelse.)
  • Alle de andre får minst 2 500 kroner i ukelønn!

Underdriving

Å underdrive vil si at vi uttrykker oss svakere enn det mottakerne forventer. Underdrivelse er dermed det motsatte av å overdrive, og også dette kan gjøres på mange humoristiske måter. Under følger noen eksempler:

  • Dommeren var ikke helt heldig med avgjørelsen. (Han hadde oversett et opplagt straffespark.)

  • Gjorde det vondt da broren din fiket til deg? – Nei, det kjentes som et skulderklapp.

  • Hvordan gikk det da du spurte Lise om hun ville være kjæresten din? Det gikk riktig bra. Hun sa nei, og jeg fikk ikke kjeft.

  • Er du fornøyd med skoledagen? – Ja, det er jeg absolutt. Vi fikk jo være på skolen selv om det bare var 5 grader i klasserommene.

Kilder:

  • https://norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99479
Du leser nå artikkelserien: Språklige virkemidler

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << GjentakelseIroni og sarkasme >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Språklige virkemidler
  • Stereotypier
  • Bryt ikke radikalt med målgruppens forventningsbilde
  • Ordvalg
  • Slang og sjargong
  • Allusjon og intertekst
  • Gjentakelse
  • Humor
  • Ironi og sarkasme
  • Klisjé
  • Metafor
  • Sammenligning
  • Kontrast
  • Personifikasjon
  • Rim
  • Allegori, besjeling, eufemisme og dysfemisme
  • Eventyr
  • Historiefortelling
  • Myte
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.