Hva er et vekstmål?
Siden alle virksomheter er avhengig av vekst for å eksistere og forbedre sin lønnsomhet trenger alle virksomheter et vekstmål som forteller:
“hvilken vekst virksomheten som helhet forventer og hvor stor veksten skal bli innenfor de ulike delene av virksomheten”.
Vekstmålet angir om virksomheten ønsker å vokse, stabilisere seg eller redusere sin eksponering i et bestemt marked. Vekstmålet skal med andre ord gi svar på følgende spørsmål:
- Hvor stor vekst?
- Hvor hurtig?
- Hvor skal veksten komme?
- Skal vi akkumulere kapitalen eller investere den?
- Er vi i stand til å gi god nok service til kundene hvis vi slår til med vekst nå?
Må bygge på en situasjonsanalyse
I likhet med alle andre viktige strategiske beslutninger må også valg av vekstmål og vekststrategi bygge på en situasjonsanalyse av markedssystemet for å avdekke:
- hvilke muligheter og trusler som finnes i markedet for virksomheten og virksomhetens produkter og tjenester
- hva konkurrentene og myndighetene gjør og planlegger å gjøre i årene fremover
- endrede behov, forventninger, holdninger, atferdmønstre og ønsker hos kundene
Disse må så vurderes opp mot virksomhetens:
- sterke og svake sider
- virksomhetens og produktenes plass i sin livssyklus
- strategiske mål
- ressursene virksomheten rår over
Først når dette er gjort kan det endelige valget om hva som er et realistisk vekstmål og hvilken strategi som er den mest fruktbar for å nå dette vekstmålet.