Teknologi har i seg selv ingen funksjon i virksomhetens verdiskapning og effektivitet, men kobler du teknologien sammen med menneskene, informasjonen og strukturen i organisasjonen har vi kjerne elementene i enhver virksomhets verdiskapningprosess. Vi kan dermed si at teknologien er 1 av 4 kjerneprosesser som er nødvendig for å skape en verdiskapningprosess. 4 kjerneprosesser om igjen må støttes av et sett støtte- og styringsprosesser for at verdiskapningsystemet skal virke som tiltenkt. Dette kan illustreres slik:
Når vi skal vurdere teknologien som 1 av 4 kjerneprosesser i verdiskapningen er vi derfor ikke opptatt av teknologien som et eget fenomen, men hvordan vi kan integrere teknologien med virksomhetens struktur, informasjonssystemer og menneskene som jobber der i en effektiv verdiskapningprosess. Noe som er illustrert i figuren til høyre.
Innen systemanalytisk verdiledelse omfatter teknologi:
- alle fysiske objekter eller artifakter, herunder systemene, produktene og de redskaper og utstyr som brukes i verdiskapningen
- alle aktiviteter og prosesser som inkluderer bruk av ovennevnte forhold
- den kunnskap som skal til for å utforme og anvende utstyr, verktøy og metoder for å produsere et bestemt resultat (kunnskap refererer til ”knowhow”, for eksempel hvordan en bil skal monteres, hvordan et dataprogram skal utformes, et radarsystem betjenes eller en salgsavtale oppnås)