To av tre grunnkomponenter i all kommunikasjon
Kommunikasjon går ut på å sende et budskap fra en sender til en mottaker på en måte som gjør at mottakeren tolker budskapet slik senderen ønsket. For å kunne kommunisere trenger vi dermed minst tre komponenter:
- Sender – en som har noe å fortelle (formidle).
- Budskap – det vi ønsker å fortelle (gjøre felles).
- Mottaker – den vi ønsker å fortelle noe til.
Til sammen utgjør disse tre komponentene grunnmuren i den lineære kommunikasjonsmodellen.
Hvem er sender og mottakeren?
Snakker vi om personlig kommunikasjon, også kalt en-til-en kommunikasjon, er senderen en person som ønsker å kommunisere med en annen person. Denne “andre personen” kaller vi for mottaker.
Snakker vi om markedskommunikasjon, som normalt er en eller annen form for massekommunikasjon (en-til mange kommunikasjon), kan senderen og mottakeren være en person, en gruppe eller en organisasjon.
Setter en organisasjon inn en annonse i et medium, f.eks. en banner annonse i VG, er organisasjonen senderen, mens alle dem som leser dette mediet er mottakerne. Disse mottakerne kaller vi for annonsens målgruppe. Sender organisasjonen et anbud til en annen organisasjon for å få en jobb de har utlyst er organisasjonen som sender anbudet senderen, mens organisasjonen som mottar anbudet er mottakeren. Ved internkommunikasjon, hvor daglig leder f.eks. snakker til de ansatte i en avdeling er daglig leder senderen, mens de ansatte i avdelingen er mottakeren.