Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 9 av 14 artikler om Spørreskjema design

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter

semantic-differential-scalePrioritering og skalering blir ofte benyttet når holdninger skal måles.

Når vi skal måle holdninger ved hjelp av skalering, benytter vi ofte en teknikk som kalles Semantic Differential Scale, en skala som befinner seg på intervallnivå.

Spesielt er metoden anvendelig når vi ønsker å kartlegge bedriften eller produktets profil.

Semantic Differential Scale går ut på å benytte en skala av polariserende adjektiver. Dvs. ytterpunkter. Ofte vil det være snakk om å bruke monopolar og bipolare adjektiver:

  • MONOPOLAR- Ytterpunkter: “Dyr””Ikke dyr”
  • BIPOLAR- Ytterpunkter: “Stygg””Pen”
Du leser nå artikkelserien: Spørreskjema design

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << UtsagnmetodenBrand mapping (produktkort) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Spørreskjema og spørreskjema design
  • Diagnose av variablens målenivå og måleskala
  • Spørreskjema : Spørsmål og ordbruk
  • Måleskala og -nivå i et spørreskjema
  • Flervalg (multiple choise) spørsmål
  • Prioritering (Purchase Intent Scales)
  • Konstant sum skala
  • Utsagnmetoden
  • Semantic Differential Scale
  • Brand mapping (produktkort)
  • Andre måleskalaer for spørreskjemaer (survey)
  • Hvordan skal resultatene brytes ned ?
  • Utforming av postale utsendelser
  • Pretest og endelig utforming
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.