Kvalitativ metode = Innhenting, analyse og fortolkning av kvantitative data
En kvalitativ metode er en datainnsamlingsmetode som innhenter kvalitative data i et kvalitativt forskningsdesign for å besvare en problemstilling.
Kvalitative data er informasjon som ikke lar seg kvantifisere i absolutte tallstørrelser. Eksempler på kvalitative data er kundens holdning til et produkt, et foretak e.l. Siden kvalitative data ikke kan kvantifiseres i målbare størrelser er det ikke mulig å generalisere dataene ved bruk av en kvalitativ metode.
Forskjellen mellom en kvantitativ og kvalitativ metode kan illustreres slik:
Kvalitativ metode er en forskningsmetodikk som fokuserer på å forstå fenomener fra et dyptgående og helhetlig perspektiv. Forskningsmetodikken bygger på teorier om fortolkning (hermeneutikk) og menneskelig erfaring (fenomenologi). Metodene omfatter ulike former for systematisk innsamling, bearbeiding og analyse av materiale fra samtale, observasjon eller skriftlig tekst.
Målet er å utforske meningsinnholdet i sosiale fenomener, slik det oppleves for de involverte selv. Kvalitative forskningsmetoder kan brukes til å få innsikt i menneskelige uttrykk, enten språklige ytringer (i skrift eller tale) eller handling (atferd). Språk og handling har en meningsdimensjon som krever kvalifisert og refleksiv fortolkning for å utvikles til vitenskapelig kunnskap.