For at konflikter skal bli en naturlig del av hverdagen til den enkelte, hvor konfliktene bidrar til organisatorisk og personlig vekst og utvikling trenger alle bedrifter å utvikle et konflikthåndtering system som alle kjenner til, aksepterer og benytter seg av når latente konflikter oppstår i hverdagen.
Hva er et konflikthåndtering system?
Dette konflikthåndtering systemet er et formelt system som angir hvordan konflikten skal håndteres. Siden det finnes mange ulike konfliktformer og konflikttyper er det umulig å utvikle et felles konflikthåndtering system som skal håndtere og løse alle tenkelige konflikter. Vi må differensiere mellom:
- Personlige og organisatoriske konflikter
- Vertikale og horisontale konflikter
- Persepsjon konflikter, sakskonflikter, interessekonflikter, verdikonflikter og strukturkonflikter.
Siden det finnes mange ulike saks- og interessekonflikter må konflikthåndtering systemet også skille mellom de konfliktsituasjonene som faller utenfor malen for saks- og interessekonflikter, f.eks. behandling av lønnskonflikter.