Domene og webhotell fra OnNet.no

Å skille mellom faste- og variable kostnader eller direkte- og indirekte kostnader er en god måte å gruppere kostnadene på, men er ubrukelig i strategisk planlegging hvor vi er opptatt av å identifisere og redusere kostnadsdriverne for å forbedre virksomhetens lønnsomhet.

En strategisk konstnadstilnærming

I strategisk planlegging som går ut på å legge langsiktige planer som trekker opp virksomhetens mål og kurs de neste 3-5 årene er det mer hensiktsmessig å ta utgangspunkt i hvilke kostnadstyper som inngår i verdikjeden som skaper produktene og tjenestene som gir virksomheten inntekter.

Tar vi utgangspunkt i de kjerneprosessene som tilsammen utgjør verdiskapningsprosessen er det hensiktsmessig å skille mellom følgende tre 3 strategiske kostnadstyper:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.