Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en intraprenør?

En intraprenør er en person som selv tar initiativ til å øke effektiviteten og produktiviteten på sin arbeidsplass (Haugen og Myraunet, 2003). En intraprenør er en person som opptrer som en entreprenør, men innenfor rammen av en eksisterende bedrift. Å knekke koden for hvordan man organiserer virksomheten for å lykkes med intraprenørskap kan bli et komparativt konkurransefortrinn for norske bedrifter i fremtiden. For å greie og omstille seg må arbeidet med innovasjon foregå på en slik måte at ideer kan vokse frem i alle ledd av bedriften.

Historisk bakgrunn

Begrepet intraprenør ble introdusert av Pinchot i 1985, rundt 50 år etter at Schumpeter (1934) introduserte begrepet entreprenør. Økonomen Schumpeter (1934) var tidlig ute med å diskutere viktigheten av entreprenørskap for økonomisk vekst. Han mente at innovasjon er den strategiske måten å stimulere til økonomisk utvikling på. Han definerer entreprenørskap som et nytt produkt, en ny prossess eller metode, eller en ny måte å produsere på, et nytt marked eller en ny forretning. Intraprenørskap er å gjøre dette i en eksisterende bedrift.

Begrepet intraprenør har dermed sitt utspring fra begrepet entreprenør, og begge begrepene betyr omtrent det samme. Forskjellen er at en intraprenør velger å bruke sine skaperevner i en allerede etablert organisasjon fremfor å etablere en egen organisasjon som entreprenøren og grunderen gjør. Begrepet er altså en betegnelse på en medarbeider som driver innovasjonsarbeid innenfor bedriftens rammer. Arbeidet kalles gjerne for intraprenørskap, Corporate Entrepreneurship og medarbeiderdrevet innovasjon. 

entrepenørskap
Figur – Entreprenørskap i etablerte bedrifter (se Westhead, Wright og McElwee 2011, 137)

I faglitteraturen finnes det ikke noen omforent definisjon av hva som karakteriserer de ulike begrepene, og hva som skiller dem fra hverandre.

Intaprenørskap er i følge Gifford Pinchot (1985) bruk av entreprenørskap ånd i eksisterende selskaper. I følge Åmo (2012) betegnes innovasjonsprosessen som intraprenørskap, hvis det er en medarbeider som iverksetter tiltak på eget initiativ.

Corporate Entrepreneurship defineres som; en prosess hvor et individ eller en gruppe individer internt i bedriften inviteres av ledelsen til å skape «spin-off»-bedrifter eller fornye den etablerte bedriften (Åmo 2005). Dette gjøres ved å bidra med ideer og aktiviteter som forandrer og fornyer det eksisterende. Corporate Entrepreneurship-studier tar for seg hvilke grep bedriftens ledelse kan gjøre for å fremme medarbeiderne til å bidra med innovasjoner innenfor sitt ansvarsområde. I dette tilfelle er det altså ledelsen som tar initiativ.

Medarbeiderdrevet innovasjon er: Innovasjoner som er frembrakt gjennom en åpen og inkluderende innovasjonsprosess, basert på en systematisk anvendelse av medarbeideres ideer, kunnskap og erfaring – som er utviklende for virksomhetens totale innovasjonsevne (Kallevig 2012). Medarbeiderdrevet innovasjon er innovasjoner der både er ledelse og medarbeidere tar initierer til innovasjon (Åmo 2005).

Vi kan dermed sette opp følgende matrise for å få frem den viktigste forskjellen mellom intrapenørskap, Corporate Entreprneurship og medarbeiderdrevet innovasjon (MDI):

IntaprenørskapMedarbeiderne skaper en innovasjonsprosess på eget initiativ
Corporate Entrepreneurship Ledelsen tar initiativet til å skaper en innovasjonsprosess gjennom å trekke opp retningslinjene for innovasjonsarbeidet
Medarbeiderdrevet innovasjonLedelsen og medarbeiderne kommer frem i sammen til hvordan innovasjonsarbeidet skal legges opp.

Nødvendige ferdigheter for en intraprenør

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss