Domene og webhotell fra OnNet.no

En forretningside er ideen som gjør at en innovasjon oppstår og et selskap etableres for å realisere denne ideen. Strategisk planlegging går derfor ut på å legge langsiktige planer for hvordan denne forretningsideen best kan realiseres. Forretningsideen inngår derfor som en del av enhver virksomhets  forretningsgrunnlag.

Hva er en forretningside?

Forretningsideen angir:

hvorfor virksomheten ble startet og beskriver hva som gjør den så unik at det er verdt å jobbe i den, samtidig som den angir hvorfor kundene skal velge denne virksomheten som leverandør. 

En forretningsidé er grunnlaget for å starte en virksomhet. Den beskriver kort og konkret hva selskapet skal gjøre, hvilken verdi det skal skape, hvem kundene er, og hvordan virksomheten skal tjene penger. En godt definert forretningsidé er avgjørende for å utvikle en bærekraftig forretningsmodell og for å tiltrekke seg investorer og partnere.

Forretningsideen fungerer som en daglig guide som forteller eiere, ansatte og omgivelsene hvordan virksomheten skal dekke kundenes behov, tjene penger, samt få tak i og beholde kundene. Ordet “forretningsidé” har i denne sammenheng lite med ordet idé å gjøre, da vi her snakker om en en omfattende analyse som ender opp med en formulering av en nøye gjennomtenkt og sammensatt prosess.

Forretningside = f (alle mål + alle strategier i virksomheten)

Forretningsideen er i utgangspunktet en fellesnevner for alle mål og strategier i virksomheten, da alle mål og strategier skal være utledet av forretningsideen og ha som mål å bygge opp under den for å sikre at virksomheten som helhet klarer å realisere sin misjon og visjon som utgjør hovedkomponentene i forretningsideen, sammen med en kort historie som forteller hvorfor virksomheten ble etablert og hva som gjør den så unik at det er vært å ta del i denne historien.

Forretningsideen skal angi hvorfor virksomheten er startet, hva den holder på med og hvilke verdier den skaper for hvem. Forretningsideen er dermed:

energien bak alt virksomheten er, gjør og sier i sitt daglige virke.

Komponenter i en forretningsidé

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.