Hva er digital kompetanse?
Idag hvor alt blir digitalisert kreves det at vi har digital kompetanse for å kunne ta i bruk disse nye digitale verktøyene for å lære ny kunnskap. Med digital kompetanse (digital literacy) menes kunnskap om hvordan man bruker et digitalt verktøy og en forståelse av hvordan disse verktøyene kan utnyttes til spesifikke formål. Begrepet omfatter en rekke ferdigheter, kunnskaper og holdninger som gjør det mulig for enkeltpersoner å navigere i og dra nytte av det digitale landskapet.
Digital kompetanse går ut på å kunne finne, bearbeide, analysere og evaluere informasjon ved bruk av digitale verktøy, -medier og -ressurser. Digital kompetanse handler om å kunne sette sammen, gjenbruke, omforme og videreutvikle ulike digitale elementer til ulike medieprodukter. Herunder finner vi kunnskap om å kunne søke etter, navigere i, sortere, kategorisere og tolke digital informasjon. Samt kunnskaper om hvordan man selv kan publisere egenprodusert informasjon, samarbeide og dele denne informasjonen med andre ved bruk av digitale verktøy for å tilegne oss ny kunnskap, innsikt og forståelse.
Digital kompetanse handler dermed om å kunne tilegne og behandle digital informasjon, gjennom å ha kunnskap om hvordan man velger mellom ulike digitale alternativer, enten vi snakker om ulike digitale verktøy, informasjonskilder, uttrykksformer eller publiseringskanaler.
Når vi snakker om digital kompetanse i dag er vi ikke lenger så opptatt av å utvikle det vi kaller digitale ferdigheter, selv om dette er selve forutsetningen for å kunne bruke digitale verktøy og lære av våre digitale handlinger. Siden dette er grunnleggende ferdigheter alle kan lære og som det er relativt enkelt å måle, er vi i dag mer opptatt av hvordan vi kan utvikle og forbedre vår digital dømmekraft når vi snakker om digital kompetanse. Et begrep som omhandler hvordan vi forstår og bruker digital informasjon som nettborgere og yrkesaktive.
I denne sammenheng må vi skille mellom (Hoem & Schwebs, 2010):
- Digital dugelighet – omfatter praktiske kunnskaper knyttet til å mestre det digitale verktøyets grunnleggende funksjoner
- Digital kyndighet – handler om å sette de praktiske kunnskapene ut i livet og dermed klare seg i det vi kaller nettverkssamfunnet. Dette handler blant annet om evner til å behandle digital tilgjengelig informasjon med hensyn til kvalitet og relevans, og ikke minst at en er i stand til å rekontekstualisere innholdet slik at det kan anvendes til å dekke egne behov i bestemte sammenhenger.
Definisjon av digital kompetanse
Educational Testing Service (ETS) i USA definerte allerede for over 10 år siden “digital kompetanse” som (ITU 2003:12):
“En prosess bestående av fem kritiske komponenter som inngår i et samspill som leder til utvikling av økt kognitiv kompleksitet:
- Motta – forutsetter at den enkelte vet om at informasjon finnes og er si stand til å finne den
- Håndtere – forutsetter evne til å behandle informasjon for å løse konkrete oppgaver
- Integrere – evne til å sammenfatte informasjon og sammenligne og kontrastere informasjon fra ulike kilder
- Evaluere – evne til å vurdere informasjon i forhold til kvalitet og relevans
- Skape – egenproduksjon gjennom å tilpasse, anvende, designe og forfatte ulike former for informasjon
Baltzersen, (2009) deler digital kompetanse inn i seks komponenter: