Lesetid (240 ord/min): 2 minutter
Kontroll består i å sammenligne. I budsjettsammenheng vil det si at man sammenligner utførte prestasjoner og virkelige hendelser med de planlagte.
Første trinn i kontrollen er å konstantere om det er overensstemmelse eller avvik mellom bedsjett og virkelighet. I denne sammenheng er det viktig at man konsentrerer seg om vesentlige avvik, og ikke fortape seg i detaljer. man bør opperere med bestemte toleransegrenser, f.eks. vise beløps- eller prosentvise grenser. Da kan avikene bevege seg innenfor fastsatte rammer uten at man foretar seg noe.
Andre trinn i budsjettkontrollen består i å oppklare årsakene til avviket. Når feil eller svikt påvises, må man finne fram til de faktorer som kan forklare utviklingen. Man konsentrerer seg altså om årsakene, virkningene er bare av historisk interesse. Det er årsakene som gir grunnlaget for å vurdere om noe kan gjøres for å eliminere framtidige avvik, og i tilfelle hva.
Det tredje trinn i kontrollsystemet er å finne fram til hensiktsmessige tiltak i den aktuelle situasjonen som har oppstått.
De vanligste avvikskomponentene er:
- Prisavvik
- Lønnssatsavvik
- Mengdeavvik
- Tidsavvik
Rapportering
Et vesentlig ledd i budsjettsystemet er å gi ledelsen, og andre med beslutningsansvar, løpende informasjon om resultatene av virksomheten innen de ulike ansvarsområdene. Slik informasjon er det rapporteringens oppgave å gi. Rapportene skal gi grunnlag for å kontrollere om resultatet er i samsvar med det planlagte, og de skal gi informasjon som kan danne grunnlaget for nye beslutninger.
Det er derfor meget viktig at rapporten inneholder så ferske tall som mulig.
Følgende matrise kan brukes:
Konto
| Budsjett
| Resultat
| Avvik
| Årsak til avik
| Tiltak
|
| |||||
Totalt
|
Du leser nå artikkelserien: Budsjettering