Domene og webhotell fra OnNet.no

Vekstmål

Hva er en vekstanalyse?

Vekstanalyse er en metode som brukes for å vurdere hvordan et selskap har utviklet seg over tid, og for å identifisere hvilke drivkrefter som bidrar til eller begrenser veksten. Analysen gir innsikt i selskapets evne til å skape verdier, øke inntekter, utvide markedsandeler, og håndtere vekst i både omsetning og kostnader. Vekstanalyse er nyttig for investorer, bedriftsledere, og interessenter som ønsker å forstå selskapets fremtidige potensial og strategiske posisjon.

En analyse av selskapets vekst er viktig i en fundamental analyse, da veksten er den underliggende verdidriveren ved fundamental verdsettelse. Vekst vil si hvor mye regnskapstallene øker i løpet av en periode. Normalt ønsker vi en vekst i omsetningen og lønnsomheten, og en reduksjon av kostnadene. Vokser kostnadene fortere enn inntektene og overskuddet er dette et faresignal.

Formål med vekstanalyse

Vekstanalyse har flere mål:

  • Evaluere historisk vekst: Å se på tidligere veksttakt kan gi en indikasjon på selskapets prestasjonsevne og robusthet.
  • Identifisere vekstdrivere: Finne ut hvilke faktorer som har bidratt til økt omsetning, lønnsomhet eller markedsandeler.
  • Forstå markedspotensial: Evaluere om markedet selskapet opererer i har plass for ytterligere vekst.
  • Planlegge fremtidige strategier: Brukes for å utvikle strategier for videre ekspansjon og investeringer.
  • Benchmarking: Sammenligne vekstratene med konkurrenter og bransjestandarder.

Langsiktig og kortsiktig vekst

Vekst kan deles inn i to hovedtyper:

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.