Hjem 2020
Arkiver
Påvirkning
Påvirkning kan defineres som øve innflytelse på noe eller noen. Jeg ser her nærmere på hva dette egentlig betyr.
Påvirkning og manipulasjon
Med manipulasjon menes påvirkning ved å så splid, brukes også som betegnelse på behandling av ryggen med grep og rykk
En dyktig manipulator og manipulatorens taktikker
Det kan være svært vanskelig å avsløre maktspillet til en manipulator. De er ofte svært dyktig og benytter ulike strategier for å fange sitt offer.
6 grunnprinsipper for påvirkning
I Påvirkning, teori og praksis beskriver Cialdini 6 ulike teknikker for påvirkning som etter lanseringen ble umiddelbart akseptert av "allmenheten"
Massemedias påvirkningskraft
En gjennomgang av hvilken påvirkningskraft massemediene har på oss og hvordan dette synet har blitt endret opp gjennom årene.
“De allmektige mediene” (medias påvirkningskraft)
En gjennomgang av hva som ligger i begrepet "de allmektige mediene"
“De maktesløse mediene” (medias påvirkningskraft)
En gjennomgang av hva som legges i begrepet "De maktesløse mediene" og tostegs hypotesen.
“De mektige mediene” (medias påvirkningskraft)
En gjennomgang av hva som legges i begrepet "De mektige mediene"
Den fjerde statsmakt
Hva mener vi når vi omtaler media som "Den fjerde statsmakt"?
Medias plass i samfunnet
De fleste er enige i at måten samfunnet er organisert på, i stor grad påvirker hvordan mediene er organisert. Til tross dette faktum er det en klar tendens i medieforskningen å legge vekt på hvordan media påvirker hele samfunnet.
Kultivasjonsteorien (Cultivation theory)
En kommunikasjonsteori som hevder at mediene bidrar til å konstruere vrangforestillinger omkring virkeligheten
Dagsordenfunksjon
Pressen har en viktig rolle i å bestemme hvem som skal få slippe til med hva i den offentlige sfæren. Denne funksjonen blir ofte kalt dagsordenfunksjonen
Taushetsspiralen (spiral av stillhet)
Teorien sier at massemedia har stor påvirkning på våre meninger ved at mediene lærer oss hva vi skal mene om en sak. Denne medieskapte meningen adopterer vi så, basert på prinsippet om sosiale bevis
Informasjonskløfter og digitale skiller
I de aller fleste samfunn vil informasjon være skjevt fordelt. Noen er velinformerte, andre har ikke kunnskapen som er nødvendig for å kunne utnytte de ressursene de har.