Alle endringsprosesser vil skape en rekke ulike reaksjoner før endringen blir akseptert. Dette er helt naturlig.
Drivkrefter og motkrefter i endringsprosessen
Om en organisasjon er istand til å endre seg avgjøres av organisasjonens:
- Drivkrefter – de kreftene i organisasjonen som forsøker å endre det nåværende.
- Motkrefter – de kreftene i organisasjonen som vil forsøke å opprettholde det nåværende
For at en endring skal skje i en organisasjon må drivkreftene være større enn motkreftene. Styrkeforholdet mellom driv- og motkreftene avgjør med andre ord om det skjer en endring eller ikke.
I første fase av endringsprosessen er det naturlig at motkreftene føles sterkere enn oppslutningen. Skal en endring skje må vi aktivt stimulere og aktivisere drivkreftene som finnes i organisasjonen og vi må aktivt jobbe med å redusere motkreftene som måtte finnes i organisasjonen.
For å forstå organisasjonens drivkrefter og motstandskrefter må vi forstå hvordan endringen påvirker oss som enkeltindivid, de sosiale relasjonene vi har og forholdet mellom menneskene i og utenfor organisasjonen.
Omstillingskurven – reaksjonsprosessen ved endring
Reaksjonsprosessen, også kalt omstillingskurven, i forbindelse med endringer kan i følge Scott og Jaffe (1998) deler inn i fire faser: