Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Prioriteringer er en spørreteknikk som ofte brukes i survey (kvantitative markedsundersøkelser). Spørreteknikken kalles også rangering eller purchase intent scales.
Ved prioriteringer gir man respondentene ulike attributter (variabler) som man ber dem rangere på en skala.
Et typisk eksempel på prioriteringer er når vi ber respondentene rangere ulike kjøpsattributter etter viktighet, f.eks. gi en karakter fra 1 til 5 eller 7, hvor 1 er viktigst og 7 minst viktig.
Spørsmål som befinner seg på ordinalnivå er som regel prioriteringer.
I eksemplet under sier respondenten at merket og/eller designeren er den viktigste enkeltfaktoren når vedkommende skal velge ny dress, mens prisen er den nest viktigste faktoren.
Kjøpsattributter som skal rangeres: | Respondentens rangering av attributtene |
1. Dressens farge 2. Merke og/eller designer 3. Dressens form og stoff 4. Prisen på dressen 5. Forretningen 6. Reklamen du har sett om dressen 7. Du har sett andre som har lignende dress | 3 1 4 2 5 6 7 |