Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter
Før undersøkelsen tar til, skal man alltid teste intervjuene under realistiske forhold, dvs. på personer i målgruppen. Ingen markedsfører eller forsker er så dyktig at han kan lage et spørreskjema som ikke treger å bli testet.
Her tester man om respondentene forstår alle spørsmålene, og om man får målt det man egentlig ønsker å måle.
Ofte er det nødvendig med flere runder med endringer og nye tester, før det endelige spørreskjemaet er klart. Vanligvis tar man 8- 15 intervjuer i en pretest.
For å få utformet et mer nyansert spørreskjema kan det være en ide å først gjennomføre et ustrukturert intervju. Gjennom svarene og problemstillingene respondentene kommer med vil gi forskeren ideer om hvordan spørsmålene bør stilles for å fange opp alle sidene ved det fenomenet en ønsker å forske på.
Endringer og endelig utforming
Hver gang et spørsmål er blitt endret vesentlig, bør man gjennomføre en ny test. Først når man ikke kan finne flere svakheter i spørreskjemaet kan man gjennomføre selve undersøkelsen.
Du leser nå artikkelserien: Spørreskjema design