Siden det koster minst 5 ganger så mye å skaffe en ny kunde som å holde på en eksisterende. Samtidig som det er mer lønnsomt å tjene et mindre beløp på en kunde igjen og igjen til evig tid istedenfor å tjene mye penger på dem kun en gang, prøver stadig flere større selskaper å bygge opp sin forretningsmodell som et økosystem.
Hva er økosystem som forretningsmodell?
Økosystem er en forretningsmodell hvor vi organiserer virksomhetens verditilbud i et sirkulært system (kretsløp). Målet her er ikke å bare selge et hovedprodukt eller -tjeneste, f.eks. en iPhone til kunden, men en serie av produkter og tjenester som hører sammen og som kunden vil trenge etter at de har skaffet seg hovedproduktet eller hovedtjenesten. Hovedproduktet blir her kun sett på som inngangsbilletten kunden må betale for å få tilgang til et større øko-system av tilhørende produkter og tjenester til hovedproduktet.
Eksempel ->> Apple
Et eksempel på økosystem er Apple sin forretningsmodell. Ikke bare lager de hardwaren, de fysiske enhetene, folk trenger for å ta del i det globale og digitale nettverkssamfunn. De lager også operativsystemet brukerne trenger for å kunne bruke sine enheter (datamaskin, nettbrett, klokke og mobil), slik at brukerne blir låst til å måtte bruke deres programvare sammen med deres enheter.
Når dette var på plass åpent de døren for at andre tredjepartsutviklere kunne utvikle programmene kundene deres trengte for å kunne utnytte mulighetene deres iPhone gav dem. Disse programmene kan de tilby kundene til Apple gjennom Apple AppStore, mot å gi Apple en del av inntektene deres apper genererer dem. I dag tjener Apple en stadig større andel av pengene sine fra denne AppStore butikken. De har også sin egen betalingsløsning (wallet) for å tjene penger på også alle transaksjonene som gjøres for å kjøpe og vedlikeholde sine apper.