Hva er markedsorientert prissetting?
Markedsorientert prissetting vil si at prisen på et produkt eller tjeneste blir bestemt av:
faktorer på etterspørselssiden eller at etterspørselssiden er den dominerende faktoren i prissettingen.
Markedsorientert prissetting er en strategi hvor prisene på produkter eller tjenester settes basert på forholdene i markedet, som konkurrentenes priser, kundens oppfatning av verdi, og etterspørsel etter produktet. Markedsorientert prissetting står i kontrast til kostnadsbasert prissetting, hvor utgangspunktet for prisen er produksjonskostnadene.
Her tar vi lite eller ingen hensyn til kostnadene. Vi setter pris i forhold til hva vi tror markedet er villig til å betale. Utgangspunktet for prissettingen kan være:
- Prisen til konkurrerende produkter
- Størrelsen og elastisiteten til markedet
- Nytten forbrukerne får av produktet, sett fra kundene sin side.
Hovedprinsipper for markedsorientert prissetting
Markedsorientert prissettting baserer seg på:
Kundens oppfattede verdi
Pris settes basert på hvor mye verdi kunden mener produktet eller tjenesten gir. Jo høyere opplevd verdi, desto høyere pris kan settes.
Konkurrentenes priser
Prisene på lignende produkter i markedet vurderes, og produktets pris justeres for å være konkurransedyktig. Kan innebære prissetting under, på nivå med, eller over konkurrentenes priser.
Markedsdynamikk
Markedstilbud og -etterspørsel påvirker prisen. Eksempel: Høy etterspørsel og lavt tilbud kan føre til høyere priser (og motsatt).