Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er markedsorientert prissetting?

Markedsorientert prissetting vil si at prisen på et produkt eller tjeneste blir bestemt av:

faktorer på etterspørselssiden eller at etterspørselssiden er den dominerende faktoren i prissettingen.

Markedsorientert prissetting er en strategi hvor prisene på produkter eller tjenester settes basert på forholdene i markedet, som konkurrentenes priser, kundens oppfatning av verdi, og etterspørsel etter produktet. Markedsorientert prissetting står i kontrast til kostnadsbasert prissetting, hvor utgangspunktet for prisen er produksjonskostnadene.

Her tar vi lite eller ingen hensyn til kostnadene. Vi setter pris i forhold til hva vi tror markedet er villig til å betale. Utgangspunktet for prissettingen kan være:

  • Prisen til konkurrerende produkter
  • Størrelsen og elastisiteten til markedet
  • Nytten forbrukerne får av produktet, sett fra kundene sin side.

Hovedprinsipper for markedsorientert prissetting

Markedsorientert prissettting baserer seg på:

  • Kundens oppfattede verdi
    Pris settes basert på hvor mye verdi kunden mener produktet eller tjenesten gir. Jo høyere opplevd verdi, desto høyere pris kan settes.

  • Konkurrentenes priser
    Prisene på lignende produkter i markedet vurderes, og produktets pris justeres for å være konkurransedyktig. Kan innebære prissetting under, på nivå med, eller over konkurrentenes priser.

  • Markedsdynamikk
    Markedstilbud og -etterspørsel påvirker prisen. Eksempel: Høy etterspørsel og lavt tilbud kan føre til høyere priser (og motsatt).

Strategier innen markedsorientert prissetting

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss