Bruk av interne og eksterne lenker er viktig når vi snakker om søkemotoroptimalisering, da lenke strukturen avgjør sidens interne lenke popularitet, som igjen påvirker nettsidens rangering i SERP.
Innholdsfortegnelse
Lenkekart
Google skanner alle nettsidene for linker. De følger alle linkene de finner og indekserer dem i indeksen sin. Deretter analyserer de alle linkene for å lage et lenkekart over nettstedet ditt. Et kart som viser hvordan de ulike sidene på nettstedet henger sammen og hvilke søkeord sidene representerer. Lenkekartet brukes også til å rangere viktigheten av de ulike sidene innenfor samme “søkeord
Interne og eksterne lenker
Lenkene Google finner på en nettside kan deles opp i:
- Interne lenker : Linker vi lager til andre nettsider på samme domene (nettsted).
- Eksterne lenker : Linker vi lager fra eget nettsted/side til andre eksterne nettsider
Ankertekst
Alle interne og eksterne lenker må utstyres med en kort og beskrivende ankertekst som forteller hvor brukeren kommer hvis de klikker på linken. Sidens søkeord må inkluderes i disse ankertekstene.
Dofollow og Nofollow lenker
Som vi husker fra gjennomgangen av PageRank og hvordan Google vurderer nettsidens relevans og popularitet ser Google på hvor mange inngående og utgående lenker hver enkelt nettside har for å kalkulere nettsidens link popularity (lenke popularitet). Av den grunn må vi ALLTID: