Domene og webhotell fra OnNet.no

kompetanseformer
Professor Linda Lai, Handelshøyskolen BI (2012)

Hva er kompetanse?

Kompetanse er en persons evne til å utføre en oppgave eller et sett av oppgaver på en effektiv og tilfredsstillende måte. Det inkluderer kunnskap, ferdigheter, evner og holdninger som er nødvendige for å utføre jobben godt. Begrepet ble definert av White i 1959 slik:

“Kompetanse er individers kapasitet til å mestre krav de stilles overfor av omgivelsene”.

White skilte mellom kunnskaper, ferdigheter og evner. En person eller organisasjon sin kompetanse er de samlede kunnskapen, ferdigheter og evner de har som gjør det mulig for dem å utføre aktuelle oppgaver i tråd med definerte krav og mål.

Enkelte teoretikere mener at holdninger og verdier også bør inngå som en del av begrepet kompetanse. OECD (2016) definerer begrepet slik:

“Kompetanse er evnen til å mobilisere kunnskap, ferdigheter, holdninger og verdier, kombinert med en refleksiv læringsprosess, for å kunne engasjere og samhandle”.

Å ha kunnskap om noe er ikke det samme som å ha kompetanse om noe. For at kunnskapen skal fremstå som kompetanse må den kombineres med evne og vilje til å gjøre en god jobb. Forr å avgjøre en person kompetanse må vi derfor se en persons kunnskaper i forhold til ferdigheter, evner og holdninger som f.eks.:

La oss dykke dypere inn i konseptet kompetanse og dets ulike dimensjoner.

Kompetanse = Potensial til å gjøre noe

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.