Hva er integrert markedskommunikasjon?
Integrert markedskommunikasjon (IMK), også kalt kommunikasjonsmiks eller promotion mix på engelsk, er en angivelse av hva virksomheten anser som:
den optimale bruken av kommunikasjonsvirkemidler for å løse deres kommunikasjonsoppgaver.
Integrert markedskommunikasjon er en angivelse av hvilke kommunikasjonsvirkemidler virksomheten skal bruke og hvordan disse kommunikasjonsvirkemidlene skal koordineres for å bygge opp under hverandre for å skape et helhetlig resultat. Et helhetlig resultat som skal skape konkurransefortrinn og løse virksomhetens kommunikasjonsoppgaver på veien mot å realisere det endelige kommunikasjons– og markedsmålet. Intensjonen er å sikre at alle kommunikasjonsvirkemidlene jobber sammen i harmoni for å maksimere påvirkningen på målgruppen.
Integrert markedskommunikasjon kjennetegnes av at den er (et.al. Pickton og Broderick, 2001):