4 kjerneprosesser
Til tross for at det er stor forskjell på hvordan en bank og en industribedrift skaper sine verdier, finnes det allikevel 4 kjerneprosesser alle virksomheter er avhengig av for å skape sine kundeverdier. Dette uavhengig av hvordan deres verdikonfigurasjon er. Disse 4 kjerneprosessene er:
- Teknologiske prosesser – prosesser som involverer bruk av teknologi og maskiner
- Menneskelige prosesser – sosiale og menneskelige prosesser, relasjoner og koblinger i prosess systemet
- Strukturelle prosesser – strukturen som er nødvendig for at prosessene skal virke.
- Informasjon – hvordan virksomheten har knyttet sammen og utnytter disse fire 4 kjerneprosessene til en helhetlig verdiskapningprosess gjennom bruk av informasjon og kunnskap.
Til sammen utgjør dem virksomhetens verdiskapningprosess som er et uttrykk for integrasjonen av disse 4 kjerneprosessene.
Modellen under viser innholdet og sammenhengen mellom disse kjerneprosessene.
Disse kjerneprosessene er imidlertid ikke tilstrekkelig for at virksomhetens verdiskapningprosess skal være i stand til å skape de lovede kundeverdiene i henhold til kvalitetstandarden som er satt for opplevelsen (sluttresultatet).