Hva er innholdsmarkedsføring?
Innholdsmarkedsføring, eller “content marketing” på engelsk, er ett digitalt kommunikasjonvirkemiddel son brukes for å:
- markedsføre verditilbudet (produkt/tjenester) til en virksomhet.
- løse definerte kommunikasjonsoppgaver en virksomhet måtte ha.
Denne formen for markedsføring er en forlengelse av tradisjonell markedsføring, og er en form for digital markedsføring hvor målet er å gjøre innholdet (budskapet) så attraktivt at leserne får lyst til å lese det. Denne form for markedsføring skiller seg derfor fra tradisjonelle push-strategier hvor målet med markedsføringen er å tvinge deg til å lese et bestemt budskap. Her prøver vi heller å gi deg en “click-bath” for å få din oppmerksomhet og motivere deg til klikke på linken som driver deg videre til innholds plattformen vår, hvor innholdet (budskapet) presenteres.
Definisjon innholdsmarkedsføring:
“Innholdsmarkedsføring er en strategisk markedsføringsmetode som skal skape og distribuere attraktivt medieinnhold som når ut til og engasjerer en definert målgruppe i den hensikt å utvikle varige relasjoner som er verdifulle for begge partner”
Dette kan illustreres slik:
Innholdsmarkedsføring handler om å skape, formidle og bruke digitalt medieinnhold og utnytte digitaliseringens muligheter i markedsføringen for å skape konkurransefortrinn og bygge varige relasjoner. Vi kan si at innholdsmarkedsføring er en form for markedsføring hvor vi i stedet for å fokusere på salg, legger vekten på å skape relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke oss kunder, engasjere og skape varige og gunstige relasjoner til en definert målgruppe.
La oss se litt nærmere på nøkkelbegrepene i definisjonen for å synliggjøre hva vi legger i disse begrepene.