Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 7 av 15 artikler om Informasjon

I hvilken situasjoner har informasjon noen verdi, og hvilken verdi har informasjonen ?

Informasjonens betydning kan anskueliggjøres gjennom følgende faktum:

“Ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på” 

Siden informasjon er en innsatsfaktor på linje med arbeidskraft og kapital, er det viktig at vi klarer å sette en verdi på informasjonen.

Grovt sett kan vi velge tre utgangspunkt når vi skal vurdere informasjonens verdi:

  • Hva taper vi på å ikke ha informasjonen ?
  • Hva tjener vi på å skaffe oss informasjonen ?
  • Hvilken markedspris har informasjonen ?

Den enkleste teknikken er å ta utgangspunkt i å se på hva en taper på å ikke ha informasjonen man trenger for å treffe en risikofri beslutning. Problemet i denne sammenheng er selvfølgelig å vite verdien av de opplysningene man mangler, før man skaffer seg informasjonen.

Informasjonens verdi vil ofte dukke opp når det blir snakk om å investere i et nytt informasjonssystem. For å beregne hvilken verdi dette nye informasjonssystemet har for bedriften, bør følgende regnestykke benyttes:

         Kostnad/inntekt før investeringen i nytt informasjonssystem.

+/-     Kostnad/inntekt etter investering i nytt informasjonssystem.

=       Informasjonssystemets verdi

Du leser nå artikkelserien: Informasjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << InformasjonsbrukInformasjonen skal bygge bro mellom kjerneprosessene >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Informasjon
  • Fra preindustrielt til postindustrielt samfunn
  • Hvor mye informasjon trenger vi ?
  • Innbokskontroll
  • Informasjonstyper (datatyper)
  • Informasjonsbruk
  • Informasjonsøkonomi
  • Informasjonen skal bygge bro mellom kjerneprosessene
  • Informasjonsstruktur
  • Visualiser din nye informasjonsstruktur
  • Informasjonsdeling
  • Internkommunikasjon (Organisasjonskommunikasjon)
  • Informasjonsanalyse
  • GDPR («General Data Protection Regulation»)
  • Strategisk analysemetoder for informasjonstrategien
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.