Domene og webhotell fra OnNet.no

indre-motivasjon

En indre drivkraft som motiverer oss

Siden 1930-tallet har forskere vist at det er to drivkrefter som står bak atferden vår. Den første drivkraften er vår interne drivkraft som omfatter våre biologiske behov, mens den andre er vår eksterne drivkraft som omfatter belønning og straff. Harry Harlow (1950) så allikevel gjennom sine studier at det manglet noe her. Han mente at det måtte finnes en tredje drivkraft bak atferden som i seg selv ga ”indre belønning”.

Å løse oppgaver ga en tilfredsstillelse som fungerte som en belønning i seg selv, uavhengig av biologiske behov eller belønning og straff. Harlow kalte denne tredje drivkraften for ”indre motivasjon” (Pink, 2009:3).

Hva er indre motivasjon?

Indre motivasjon er en form for motivasjon som kommer fra individets egne interesser, glede og indre drivkraft, istedenfor fra en ytre belønninger eller press. Personer med en sterk indre motivasjon har et ønske om å gjøre arbeidsoppgaven, uavhengig av om de får en fremtidig belønning eller ikke. Denne drivkraften kommer fra en trang til å utfordre seg selv. Indre motivasjon fremmer derfor faglig og personlig utvikling (Cerasoli og Ford, 2014).

Mange hobbyer utvikles gjennom indre motivasjon, og denne forsterkes etterhvert som man blir flinkere og får økt mestringsfølelse. I jobbsammenheng handler indre motivasjon om at den ansatte utfører arbeidet fordi de liker å gjøre jobben, ikke for å få en ekstern belønning. De motiveres av den spontane tilfredsheten de føler ved å fjøre arbeidet (Gagné og Deci, 2005).

Å øke den indre motivasjonen hos de ansatte kan sammenlignes med å “helle bensin på bålet”. Hvis man lar bålet brenne i fred, vil det til slutt slukke. Ved å helle bensin på bålet vil man holde flammen i live, og til og med øke intensiteten.

Ved å undersøke hvorfor indre motivasjon er knyttet til ytelse, fant Cerasoli og Ford (2014) at den indre drivkraften i seg selv ikke er nok for å holde den ansatte motivert. De hevder at selvoppdragelse er en svært viktig faktor, og at organisasjoner må legge til rette for at de ansatte kan føle mestringsfølelse og utvikle seg. Ellers vil bålet slukke. Dette støttes av Thomas (2000), som skriver at arbeidsplasser har forandret seg drastisk de siste tiårene. Arbeidsoppgavene har blitt mer psykologisk krevende og krever en større grad av innsatsvilje fra de ansatte, og ytre belønninger er ikke lenger nok til å holde dem motiverte i dagens arbeidsmarked.

Hva er forskjellen mellom indre og ytre motivasjon?

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.