Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 36 av 37 artikler om Digital markedsføring >> E-postmarkedsføring

Alle som driver med e-postmarkedsføring, dvs. målrettet utsendelse av massedistribuert e-postmeldinger vil før eller senere bli beskylt for å sende ut spam. Dette til tross for at du ikke sender ut spam, samtidig som du har gjort det du kan for å unngå å bli oppfattet som en spammer.

spam-knapp

La oss se litt nærmere på hvorfor klager på spam oppstår og hva du kan gjøre for å unngå at slike spam-beskyldninger oppstår.

Hvorfor oppstår klager på spam?

De vanligste årsakene til at klager på spam oppstår er:

  • Gamle e-postlister
  • Spam traps
  • E-postlister fra messer
  • Lister fra Brønnøysund
  • Kjøpte lister
  • Organisasjonslister og næringsforeninger

Gamle lister (overraskelsesfaktoren)

Hvis du samler inn e-postadressene via din hjemmeside i årevis før du sender ut din første e-postkampanjen vil det være mange som ikke vil huske at de har meldt seg på denne e-postlisten. Mange av disse vil mest sannsynlig rapportere meldingen som spam. Overraskende markedsføring via e-post bør unngås.

Husk også at 10% av befolkningen bytter e-postadresse årlig. Har du gamle lister vil mange av disse e-postadressene ikke være i bruk, med det resultat at meldingen ikke kan leveres. Sender du ut mange e-postmeldinger som ikke eksisterer til samme mailserver, vil mailserveren oppfatte dette som forsøk på spamming og blokkere all mail fra deg for en periode. Du må derfor bruke dine e-postlister regelmessig og og fjerne alle epostadresser som ikke lenger er i bruk.

Spam traps

En e-postadresse har ikke særlig lang levetid. Et eksempel er en Hotmail-adresse, som vil deaktiveres etter en del måneder uten pålogging. Videre er det vanlig praksis blant e-postleverandører å opprette vanlige e-postadresser som ikke er i bruk, for så å legge dem ut på Internett som lokkemat for script som henter adresser for utsendelse av spam. Når disse kontoene mottar e-post på vil avsenderens IP-adresse automatisk bli blokkert. Derfor bør du aldri sende e-post til en gammel liste og av samme grunn bør du ikke kjøpe e-postlister eller hente e-postadresser fra Internett via en script som skanner nettet etter e-postadresser og legger dem inn i en database du kan bruke for å sende ut dine kampanjer.

E-postlister fra messer

Når folk møter opp på messer, kjøper de vanligvis billetter online eller registrerer seg ved inngangen. Her er det ofte flust av konkurranser og lovnader om premier. Vertskapet gir så e-postadressene til utstillerne på messen som teoretisk kan bruke disse til å finne leads. Så lenge dette er direktehenvendelser (1-til 1 henvendelse) er dette grei praksis, men benytter du disse listene for massedistribusjon av et og samme budskap vil det bli betraktet som spam.

Lister fra Brønnøysund

Mange kjøper e-postlister fra Brønnøysund for å sende ut epost til alle næringsdrivende i Norge. Det en må være klar over når en kjøper lister der, er at de vil gi deg hele sin liste uavhengig om at foretaket har reservert seg mot reklame eller ikke. Samtidig må du være klar over at norsk lov kun tillater at du samler inn og sender ut e-post til generelle epostadresser som post@ og firmapost@ og tilsvarende rollebestemte e-postadresser. Det er ikke tillatt å sende til identifiserbare individer, uten tillatelse fra dem på forhånd. Jeg må derfor råde alle til å bruke Brønnøysund lister med største forsiktighet, da bruk av slike lister alltid resulterer i mange spam-klager fra mottakerne.

Kjøpte lister

En skal ikke være spesielt smart for å skjønne at de å kjøpe to millioner e-postadresser fra et postordreselskap på Malta er dumt. Å kjøpe lister fra et lokalt nettverk eller lignende kan virke både uskyldig og lovlig, men hver klar over at dette alltid skaper til spam beskyldninger.

Organisasjonslister og næringsforeninger

Å benytte e-postlister du har fått fra et lokallag, bransjeforening eller ligende skaper også klager på spam. Disse listene er ment for direktehenvendelser – 1 til 1 – ikke massedistribuert e-postmeldinger.

Hva er konsekvensene av å bli rapportert som spam?

Sender du ut et stort antall e-postmeldinger til Gmail og mange Gmail brukere klikker på “Søppelpost” linken når de mottar meldingen, kan du risikere at dine fremtidige meldinger blir markert som spam, havner i karantene eller blir stoppet helt. Dette gjelder ikke bare de adressene som har klikket på “Søppelpost” linken, men alle Gmail kontoer. Sender du ut spam, fortjener du å bli blokkert, men dessverre blir også mange legitime utsendelser rammet.

Finner mottakerne ingen godt synlig knapp for å melde seg av listen slik at de ikke mottar flere slike eposter i fremtiden, klikker de på “Rapporter som spam” knappen til sin e-postleverandør for å få dem til å blokkere meldinger fra dem til deg. De tenker ikke på at de samtidig skaper store problemer for deg m.h.t. å få mailen levert til andre. Dette må du derfor prøve å unngå for enhver pris når du sender ut dine nyhetsbrev og e-postkampanjer.

Hvordan unngå å bli rapportert som spam?

For å unngå at mottakerne av dine e-postkampanjer rapporterer meldingene som spam bør du gjøre følgende:

  • Ikke send ut spam. Det vil si e-post til mottakere som ikke har har grunn til å forvente at de vil få en e-post fra deg. Norsk lov setter krav til at mottakerne skal ha gitt sitt samtykke på forhånd, hvis det ikke er snakk om en firma adresse (ikke identifiserbar person).
  • Fortell mottakerne om hvorfor de mottar e-postmeldingen og hvor du har fått deres epostadresse fra
  • Oppfordr mottakeren til å klikke på “Ikke søppelpost” linken for å fortelle Gmail, Yahoo, Outlook eller hvem som leverer kontoen at dette er ønsket e-post.
  • Oppfordr mottakeren til å legge din avsender adresse inn i sin adressebok for å gjøre det enkelt for dem å kommunisere med deg i fremtiden.
  • Legg ved en stor og godt synlig “Avmeldingslink” i e-postmeldingen som mottakerne kan klikke på for å melde seg av e-postlisten.
  • Sørg for at e-postmeldingen inneholder firmanavn, postadresse, postnr og sted, land, telefonnummer, url til dine hjemmesider og en epostadresse de kan bruke for å komme i kontakt med deg.
  • Plasser avmeldingslinken øverst i meldingen (se video under), og ikke nederst. Folk flest velger å klikke på avmelding linken istedenfor “Søppelpost” knappen, og siden de ikke ønsker å være på listen vil de ikke lese dine utsendelser. Få dem heller bort før de ødelegger for alle andre som benytter samme mailserver.
  • Send ut jevnlige nyhetsbrev til mottakerne slik at de ikke glemmer deg. Mange klikker på “Søppelpost” knappen bare fordi de får en e-post fra noen de ikke husker hvem er. Gå ikke i denne fellen. Send ut jevnlige meldinger. Legg dem inn i en kalender så sendes dem ut automatisk uten at du trenger å tenke på det.

 

Kilde: http://www.dmail.no/vanlige-feil.php

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-postmarkedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Bruk av avmeldingslink og avmeldingsside i dine nyhetsbrev<< Hvilke lover og regler gjelder for masseutsendelse av epost og nyhetsbrev?Slik unngår du at epostmeldingen blir stoppet av spam-filtrene til mottakerne >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-postmarkedsføring
  • Slik bruker du epost for å oppnå økt kundelojalitet og -lønnsomhet
  • Hvor mange åpner e-posten (open rate) og hvor mange vil kjøpe (CTA)?
  • Formelen for å lykkes med å tjene penger gjennom epostmarkedsføring
  • Definisjon av viktige e-postmarkedsføring begreper
  • Kundeorienterte nyhetsbrev vs. redaksjonelt uavhengige nyhetsbrev
  • E-postmarkedsføringen må integreres som en del av markedsføringsprogrammet
  • Planleggingsmodell for e-postmarkedsføring
  • Tema for nyhetsbrevet
  • Hvem skal skrive nyhetbrevene?
  • Benytt profesjonell programvare for e-postmarkedsføring
  • Målsetning: -Hva er det du ønsker å oppnå med e-postmarkedsføringen?
  • Målgruppe: Hvem er det du prøver å nå med dine nyhetsbrev?
  • E-postlister: Hvordan få tak i og administrere e-postadressene til dine nyhetsbrev?
  • På/avmeldingsskjema i nettsidene dine
  • Innholdstrategi for epostmarkedsføring programmet
  • Autoresponers og autopilot funksjoner i e-postmarkedsføring
  • Bygg budskapet i dine nyhetsbrev på en kreativ strategi
  • Emne feltet er halve jobben i et nyhetsbrev
  • Valg av angrepsvinkel, argumentasjon og illustrasjoner i nyhetsbrevet
  • Brødteksten i nyhetsbrevet «skal selge budskapet til mottakeren»
  • Unngå «fy-ord», JavaScrip, Flash, Video og følg disse reglene for bruk av bilder og linker
  • Hvordan utforme nyhetsbrevet?
  • Valg av epost format for nyhetsbrevene
  • Frekvens: Hvor ofte bør jeg sende ut et nyhetsbrev?
  • Tidspunkt: Hvilken dag og klokkeslett lønner det seg å sende ut epost?
  • Valg av avsenderadresse for nyhetsbrevet eller epostkampanjen
  • Autentisering og identifisering av epost og avsenderen
  • Bruk av sporing i epost (sporingsfunksjoner)
  • Bruk av avmeldingslink og avmeldingsside i dine nyhetsbrev
  • Hvilke lover og regler gjelder for masseutsendelse av epost og nyhetsbrev?
  • Hvordan oppstår klager på spam og hvordan unngå dem?
  • Slik unngår du at epostmeldingen blir stoppet av spam-filtrene til mottakerne
  • Hvor mange epostmeldinger kan jeg sende ut uten å bli oppfattet som en spammer?
  • Implementeringstrategi for epostmarkedsføring programmet
  • Kontroll og evaluering av e-markedsføringsprogrammet
  • Hvorfor forlater kundene deg og dine nyhetsbrev?
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.