Domene og webhotell fra OnNet.no

Når vi har identifisert at virksomheten har et endringsbehov og avdekket hvilke endringer som er nødvendig for å bringe virksomheten i harmoni med markedssystemet igjen og nå virksomhetens mål, er neste utfordring å avgjøre hvordan vi skal tilnærme oss endringsprosessen.

Hvordan vi bør tilnærme oss endringsprosessen når endringsstrategien skal velges vil være avhengig av mange forhold. For eksempel situasjonen vi står ovenfor og tiden vi har til rådighet for å gjennomføre endringene.

4 mulig endringstilnærming strategier

Ved å stille oss følgende to spørsmål:

  • Hvor viktig er strategiproblemet som krever en endring?
  • Hvor lang tid har vi på oss til å gjennomføre endringene?

og krysstabulere svarene vi får, kan vi sette opp følgende todimensjonale matrise som gir oss fire mulige endringstilnærminger å velge mellom:

Tilnærminger til endringsledelse

Endringstilnærming 1: Fremvoksende iverksettelse

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.