Verdens mest verdifulle selskaper er alle en digital plattform. Ifølge Forbes er fem av
de seks mest verdifulle globale selskapene digitale plattformleverandører. Eksempler på digitale plattformselskaper er Amazon, Apple, Google, Microsoft, Facebook, Alibaba og 10 Cent. At det er mulig å skape enorme verdier gjennom å bygge digitale plattformer er det ingen tvil om. Bare Apples verdi er drøyt fem ganger det norske statsbudsjettet.
Innholdsfortegnelse
Hva er en digital plattform?
En digital plattform er en unik teknologisk infrastruktur som legger til rette for interaksjon mellom ulike brukere, inkludert enkeltpersoner, organisasjoner og systemer. Disse plattformene utnytter nettverkseffekter for å skape verdier ved å koble sammen brukere og tjenester på en sømløs måte.
Plattformenes suksess ligger i at de benytter seg av en forretningsmodell, hvor det brukes digital teknologi til å koble mennesker, virksomheter og ressurser i et interaktivt system på Internett, hvor kundeverdi skapes og utveksles. Kundeverdiene skapes gjennom å fasilitere transaksjoner mellom to eller flere uavhengige grupper, f.eks. forbrukere og leverandører.
Plattformene er ofte flersidige, da de benyttes av flere ulike brukergrupper, for eksempel kjøpere og selgere, og det er muligheten til å samhandle som skaper verdi. Et resultat av dette er at det skapes nettverkseffekter. Desto flere brukere, desto mer lukrativt er det for en selger eller tilbyder å være en del av plattformen. Jo flere tilbydere, jo bredere utvalg er det for brukerne og dermed fremstår plattformen som mer attraktiv. På denne måten virker nettverkseffektene selvforsterkende. Dette gjelder spesielt når plattformene er digitale, da det er få begrensninger for skalering.
Plattform kategorier
Illustrasjonen under viser en måte vi kan kategorisere de digitale plattformene inn på.
De digitale plattformene kan deles inn i tre hovedkategorier:
- Sosiale plattformer
- Aggregeringsplattformer
- Mobiliseringsplattformer
Sosiale plattformer
Sosiale plattformer er sosiale arenaer som legger til rette for å opprette og forsterke langsiktige relasjoner mellom brukerne av plattformen, gjerne basert på felles interesser (Hagel, 2015). Her er Facebook, X og Instagram klassiske eksempler. De legger til rette for sosial interaksjon, nettverksbygging og deling av innhold mellom brukere.
Aggregeringsplattformer
Aggregeringsplattformer kan deles videre inn i tre undertyper:
- Informasjonsaggregeringsplattformer
- Markedsaggregeringsplattformer
- Konkurranseplattformer
Informasjonsaggregeringsplattformer er plattformer hvor store mengder informasjon er samlet, og brukerne av plattformen får tilgang til denne (Hagel, 2015). Et eksempel på en slik plattform er TripAdvisor, hvor brukerne blant annet kan finne nyttig informasjon om ulike restauranter. Andre eksempler er innholdsplattformer som YouTube, Netflix og Spotify som tilbyr tilgang til ulike typer digitalt innhold, som videoer, musikk og filmer.
Markedsaggregeringsplattformer er plattformer som muliggjør en effektiv kobling mellom kjøpere og selgere (Hagel, 2015). Plattformene aggregerer uorganiserte markeder som tidligere gjerne har bestått av vidt spredte virksomheter og individer. Den nye organiseringen reduserer søkekostnaden til brukerne og øker effektiviteten. For brukerne er det lettvint å kunne oppsøke én enkelt plattform for å få tilgang til et stort utvalg tilbydere.
Eksempler på markedsaggregeringsplattformer er: